Espanjalaisessa H43-tiimissä kisaavat suomalaisnuorukaiset Peetu Paavilainen ja Kenny Koskinen starttaavat kilpakauden tänä viikonloppuna Portugalista.
13-vuotias Koskinen on ensimmäistä kertaa Estorilissä, joten rata ei nuorukaiselle ole entuudestaan tuttu. Keskiviikkona Koskinen pääsi tutustumaan rataan polkupyörällä ja torstaina moottoripyörällä.
– Ei se rata erityisen vaikealta tuntunut, kun polkupyörällä ajoin, mutta kun sen kiersi moottoripyörällä, se olikin paljon vaikeampi kuin luulin. Siinä on paljon korkeuseroja ja epäselviä kurveja. Viimeisen kurvin merkitys on suuri, Hondan Moto3-pyörällä kisaava Koskinen toteaa.
Rata ei ole varsinaisesti myöskään 16-vuotiaan Paavilaisen suosiossa.
– Estorilin rata ei kuulu suosikkeihini. En ole oikein päässyt sen kanssa sinuiksi. Viime vuonna meillä oli myös siellä vaikeuksia muun muassa kovan tuulen takia, Paavilainen toteaa.
Peetu Paavilaisella on kiireinen kilpakausi tänä vuonna. Kuva: Peetu Paavilaisen Tiedotus
European Talent Cupin lisäksi Red Bull Rookies Cupissa sekä Suomen RR-sarjan uudessa Supersport 300 -luokassa kisaava Paavilainen starttaa kuitenkin kauden avaukseen luottavaisin mielin.
– Kauteen valmistautuminen on mennyt erinomaisesti ja testit sujuneet mainiosti. Luottavaisella fiiliksellä lähdetään kauden avaukseen, takana on pitkästä aikaa ehjä treenikausi ja loukkaantumisilta on vältytty.
Helpolla ei kuitenkaan menestystä ole odotettavissa. Taso on tänä vuonna varmasti vielä kovempi kuin viime kaudella ja luokkaan on ilmoittautunut lähes 60 kuljettajaa, Paavilainen pohdiskelee.
Sarjan kova taso mietityttää myös Koskista. Hänen tavoite uudessa sarjassa on päästä pistesijoille.
– Toisaalta on myös tavoite päästä ensinnäkin kilpailuun mukaan, koska osallistujia on niin paljon, että kaikki eivät kilpailulähtöihin mahdu.
Odotettavissa Portugalissa on melko vaihtelevaa säätä, joka asettaa omat muuttujansa kilpailuun.
– Kiva päästä uudelle radalle kovien kavereiden kanssa. Sääennuste kyllä jännittää, Koskinen päättää.
European Talent Cup pitää sisällään yhteensä kahdeksan osakilpailua. Sarja päättyy 25.11. Espanjassa Ricardo Tormon radalla ajettavaan finaaliin.