Monesko ranskalainen MotoGP-luokan maailmanmestari Fabio Quartararo on, ja milloin ranskalainen kuljettaja voitti kuninkuusluokan maailmanmestaruuden viimeksi? Alapa etsiä aikaisempia ranskalaismestareita tilastosta, niin yllätyt.
MotoGP-luokan maailmanmestaruuden tänä vuonna voittanut Yamaha-kuljettaja Fabio Quartararo on vuodesta 1949 ajetun GP-sarjan kautta aikojen ensimmäinen ranskalainen kuninkuusluokan maailmanmestari. Se on varsin erikoista, sillä maassa ajetaan sekä MotoGP-luokan että Superbiken MM-osakilpailu, harrastajia on paljon, samoin ratoja, ajokausi on pitkä harjoitusmahdollisuuksien jatkuessa jopa läpi kalenterivuoden ja naapurimaihin mestaruuksia on mennyt kymmenittäin. Eniten kuninkuusluokan henkilökohtaisia maailmanmestaruuksia on mennyt Italiaan, tasan 20 kappaletta. Seuraavina listalla tulevat Iso-Britannia (17), USA (15), Espanja (11) ja Australia (8).
Quartararon mestaruus oli myös Yamahalle eräänlainen rajapyykki. Kun Yamaha aiemmin tällä kaudella lanseerasi R-sarjan World GP 60 Anniversary -erikoismallit, kertoi japanilaismerkki saavuttaneensa GP-sarjassa tähän mennessä 38 kuljettajien ja 37 valmistajien maailmanmestaruutta. Se on täsmälleen sama lukema sekä kuljettajien että valmistajien mestaruuksia kuin on MV Agustalla. Näin ollen Yamaha ohitti Quartararon mestaruudella tilastoissa MV Agustan mestaruuksien kokonaismäärän.
Kolmen MM-luokan mestaruustrio Fabio Quartararo – Remy Gardner – Pedro Acosta on viiteentoista vuoteen ensimmäinen mestaruuskolmikko, joille kaikille maailmanmestaruus on uran ensimmäinen. Quartararo eikä Gardnerkaan ole voittanut mestaruutta alemmissa luokissa aikaisempina kausina. Edellinen vastaava kolmikko oli vuoden 2006 mestarit Nicky Hayden (MotoGP), Jorge Lorenzo (250cc) ja Alvaro Bautista (125cc).
Oli hilkulla, että Pedro Acostasta olisi tullut MotoGP-sarjan kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari. Acostan varmistaessa mestaruuden hänellä oli ikää 17 vuotta ja 166 päivää. Loris Capirossi sai pitää nuoruusennätyksen, sillä hän varmisti kaudella 1990 125-kuutioisten mestaruuden ollessaan iältään 17 vuotta ja 165 päivää, vain päivän Acostaa nuorempi. Capirossi voitti Acostan tapaan maailmanmestaruuden ensimmäisellä MM-kaudellaan. Silloin ajettiin kaksitahtisilla 125-kuutioisilla, ja Acostan mestaruusvuonna luokka on Moto3, joten molemmat ovat oman luokkansa nuorimpia maailmanmestareita. Rookie-kaudellaan mestaruuteen ajanut Pedro Acosta teki toki monia muita ennätyksiä kauden aikana. Yksi erikoisimmista oli se, että hänestä tuli kaikkien aikojen ensimmäinen kilpailija, joka voittaa MM-osakilpailun lähdettyään matkaan varikon portilta koko joukon viimeisenä.
Espanjalainen Iker Lecuona ”eläköityy” MotoGP-sarjan kuninkuusluokasta vain 21-vuotiaana, iässä jossa useimmat kilpakuljettajat eivät ole vielä ehtineet edes yrittää nousua MotoGP-luokkaan. Vuoden 2000 tammikuussa syntynyt Lecuona ehti ajaa kaksi täyttä kautta kuninkuusluokassa Tech3 KTM Factory Racing Teamissa. Lecuona vaihtaa ensi vuodeksi WSBK-sarjaan ja kilpailee siellä Hondan tehdastiimissä.
Valentino Rossi. Tällä kertaa ei puhuta hänen mestaruuksiensa tai MM-pisteidensä määrästä eikä edes ennätyksellisestä kilpailujen määrästä MM-tasolla. Vaan lopettamispäivämäärästä. VR46 ajoi viimeisen MM-osakilpailunsa tämän kauden päätösosakilpailussa Espanjan Valenciassa, Ricardo Tormo -radalla. Kilpailun päivämäärä oli 14.11.21. Kun lasketaan nämä kolme lukua yhteen, saadaan tulokseksi 46. Sitä numeroa Rossi käytti koko uransa ajan kilpaillessaan.
Legendasta leivottiin virallinen legenda:
Isä ja poika, Wayne ja Remy Gardner:
Numeroista kiinnostuneille lisää tietoa Ducatin MotoGP-kaudesta 2021: