Yamahan mukaan uusi R9 tuo suorituskykyä ja huipputeknologiaa niin tieliikenteeseen kuin radalle. R9:n voimanlähteenä toimii mainio 890-kuutioinen CP3-moottori ja mallin kerrotaan olevan kaikkien aikojen aerodynaamisin Yamaha.
Yamaha on viimein esitellyt 890-kuutioisen CP3-moottorin ympärille rakentuvan R9-sporttipyörän. Yamahan mukaan R9:n aerodynaamiseen uuden sukupolven muotoiluun on poimittu MotoGP-tyylisiä elementtejä. Monista muista Yamaha-malleista tutun, erinomaisen kolmisylinterisen moottorin välitystä, sytytystä ja polttoaineensyöttöä on optimoitu vastaamaan sporttipyörälle asetettavia vaatimuksia. Yamahan mukaan moottorin suoritusarvot ovat samat kuin esimerkiksi MT-09:ssä, eli 119 hevosvoimaa 10000 kierroksella ja 93 newtonmetriä 7000 kierroksella.
Mallissa käytetään omaa, alumiinista Deltabox-runkoa, jonka kierto-, pitkittäis- ja sivuttaisjäykkyys on sisarmalleja suurempi. Toivottua joustoa runkon on haettu materiaalivahvuuksia ja rungon aukkoja optimoimalla. 9,7-kiloinen runko on kevyin Yamahan supersport-pyörissään käyttämistä – pyörän märkäpainoksi ilmoitetaan 195 kiloa.
Vaikka R9:n moottori, jäähdytin ja otsapinta-ala ovat suuremmat kuin R6:ssa, R9 on saatu kattavissa tuulitunnelitesteissä äärimmäisen aerodynaamiseksi. Mallin ilmanvastus on Yamahan kaikkien aikojen pienin, mikä näkyy sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa. Etuvalojen alle asennetut siivekkeet vähentävät etupyörän nostetta 6–7 prosenttia suoralla ja lisäävät pitoa kaarreajossa jopa 10 %.
R9:n KYB-jousitus on kehitetty rinnan 2025 R1 GYTR- ja R1 RACE -mallien kanssa. 43-millisen KYB USD -etuhaarukan vaimennukset on eriytetty, oikea putki vaimentaa paluuta ja vasen puristusta – sekä hidasta että nopeaa. Molempien putkien pohjaventtiili estää öljyn valumista haarukan pohjalle, mikä tekee toiminnasta johdonmukaisempaa ja parantaa reagointia. Takaiskunvaimennin on täysin säädettävissä esijännityksen ja vaimennusten osalta.
Hidastumisesta vastaa Brembo. Etujarrun pääsylinteri on radiaalinen ja 320-millisiä levyjä vasten paloja puristavat Stylema-satulat. Jarruletkut ovat tietysti teräspunosta. ABS on sammutettavissa takarenkaalta.
Kattava ajoavustinelektroniikka pohjautuu R1:ssä käytettyyn. Elektroniikka luonnollisesti hyödyntää kuusiakselisen IMU-yksikön tietoja mukauttaessaan pyörän käyttäytymistä kuljettajan valitseman tason mukaan. Yamahan kolmannen sukupolven quickshifter mahdollistaa vaihdot ilman kytkintä isommalle ja pienemmälle käytännössä millä tahansa kaasunasennolla. Katuajoon mukavuutta tuo vakionopeudensäädin.
Kiinteitä ajoasetuksia on kolme, Sport, Street ja Rain. Niiden lisäksi käytössä on kaksi Custom- ja neljä Track-asetusta, jotka mahdollistavat pyörän sopeuttamista. Muutoksia voi tehdä viisituumaisen TFT-värinäytön valikosta tai vaihtoehtoisesti älypuhelimen yhdistämällä Yamahan MyRide-sovelluksen kautta. Kaikkein innokkaimmille tarjolla on Y-TRAC-tiedonkeruu, joka yhdistää kallistuskulman, käyntinopeuden, kaasunasennon ja ajoavustimien tietoja GPS-tietoihin, mikä mahdollistaa ratakierrosten tarkan analysoinnin.
Yamaha R9 tulee saataville sinisenä ja mustana huhtikuussa 2025. Mallin hinta ilmoitetaan myöhemmin.
Tärkeimmät tekniset ominaisuudet:
(Muokattu 9.10. klo 17.57: lisätty moottorin suoritusarvot)