Tuareg-nimi tekee paluun Aprilian mallistoon, kun valmistaja odotetusti esittelee 660-perheen uuden tulokkaan, joka sekoittanee keskikokoisten adventure-pyörien pakkaa melkoisesti.
Platform-ajattelu on moottoripyörämaailmassa tätä päivää ja valmistajat luovat samalle pohjalle konsepteiltaan erilaisia, mutta siitä huolimatta kompromissittomia pyöriä. Esimerkiksi käy Aprilia, jonka RS 660 -sporttipyörä ja Tuono 660 -naku saavat seurakseen kolmannen mallin, Tuareg 660 -adventure-pyörän. Ja teknisten tietojen perusteella se vaikuttaa todella kovalta haastajalta omassa luokassaan.
Adventure-kuljettajien kannalta tärkeimmät tekniset tiedot ovat 204 kilon märkäpaino, 240 millimetrin joustomatkat, 80 hevosvoiman teho, yli 52 newtonmetriä vääntöä 3000 kierrokselta alkaen ja 450 kilometrin toimintasäde.
Mutta katsotaanpa tarkemmin.
Tuareg 660:ssä käytetään uutta runkorakennetta, joka on yhdistelmä teräsputkea ja valettuja alumiiniosia. Takarunko on kantavuuden parantamiseksi hitsattu kiinteästi runkoon – 210 kilon kantavuus ei kuitenkaan ole suuren suuri. Erona RS 660- ja Tuono 660 -malleihin moottori kiinnittyy runkoon rakenteen jäykistämiseksi kolmen (RS) tai kahden (Tuono) sijaan kuudesta pisteestä. Lisäksi moottoria on käännetty rungossa taaksepäin 10 astetta pyörän ketteryyden parantamiseksi. Pyörän märkäpaino on 204 ja kuivapaino 187 kiloa.
Alumiinitakahaarukkaa on pidennetty ja iskunvaimentimelle sen liikkeet välittyvät linkuston kautta. Kayaban linkkuvälitteinen, täysin säädettävä iskunvaimennin. Myös Kayaban 43-millisen, täysin säädettävän USD-haarukan joustomatka on 240 millimetriä. Alumiinikehäiset tubeless-pinnavanteet ovat kooltaan 2,5×21” ja 45,×18” ja niille on asennettu Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat koossa 90/90-21 ja 150/70-18. Jarrut ovat Brembon valmistetta, edessä on kaksi 300-millistä levyä nelimäntäisin satuloin ja takana 260-millinen levy sekä kelluva yksimäntäinen jarrusatula.
Ajoasento on suunniteltu toimivaksi sekä seisten että istuen ajettaessa. Istuinkorkeus on luokalle keskimääräiset 860 millimetriä. 18-litrainen tankki on kapea ja suunniteltu siten, että polttoaineen massa sijaitsee mahdollisimman lähellä painopistettä. Jalkatappien kumit voi poistaa ja jarrupoljinta säätää helposti ylemmäs.
Moottori on tuttu 660-kuutioinen 270 asteen sytytysvälin kaksisylinterinen, joka perustuu Aprilian V4-moottorin etummaisiin sylintereihin. Tuaregia varten stiä on muokattu alaväännön ja matalien kierrosten voitelun tehostamiseksi uudella imu- ja pakojärjestelmällä sekä hienosäädetyllä sytytyksellä. Ensimmäisen vaihteen välitystä ja toisiovälitystä on lyhennetty offroad-ajoa silmälläpitäen. Moottorin maksimiteho on 80 hevosvoimaa 9250 kierroksella minuutissa, mutta mikä mielenkiintoisempaa 70 Nm maksimivääntö saavutetaan jo 6500 kierroksella – mikä on kokonaiset 2000 kierrosta RS:n vääntöhuippua alempana – ja väännöstä 75 % on käytettävissä 3000 kierrokselta ja 85 % 4500 kierrokselta alkaen. Tuareg 660 on rajoitettavissa A2-ajokortilla ajettavaksi.
Aprilian APRC-elektroniikkapakettia on Tuaregia varten muokattu adventure-käyttöön. Lyhenteet ATC, ACC, AEB, AEM ja AQS tarkoittavat sutimisenestoa, vakionopeudensäädintä, moottorijarrun säätöä, valittavia ajo-ohjelmia ja molempiin suuntiin toimivaa quickshifteriä – viimeisen saa lisävarusteena. Erityismaininnan ansaitsee Offroad-ajo-ohjelma, jolla tehonkehitys on helpoiten hallittavissa ja sutimisenesto sekä moottorijarru minimissään. Lisäksi ABS on kytketty pois takarenkaalta, ja sen voi poistaa myös eturenkaalta. Kaikki ajo-ohjelmat tarjoavat kuljettajan käyttöön maksimitehon ja kolmen esiasetetun lisäksi käytettävissä on yksi muokattava ohjelma.
5-tuumainen väri-TFT-näyttö on yhdistettävissä matkapuhelimeen ja tavallisten toimintojen, kuten musiikin, puheluiden, navigoinnin ynnä muun ohjaamisen lisäksi se mahdollistaa tietojen tallennuksen ja analysoinnin sijaintipohjaisen telemetrian avulla.
Malliin on tarjolla luonnollisesti kattava valikoima adventure-henkisiä lisävarusteita.
Aprilia Tuareg 660 – tekniset tiedot
Moottori
Kaksisylinterinen, nelitahtinen nestejäähdytteinen rivimoottori. Kaksi ketjuveroista yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden.
Poraus x isku
81 x 63.93 mm
Iskutilavuus
659 cm3
Puristussuhde
13.5:1
Teho
80 hv (58.8 kW) / 9,250 r/min
Vääntö
70 Nm / 6,500 r/min
Polttoaineensyöttö
Kaksi 48 mm läppärunkoa, eripituiset imukanavat, ride by wire.
Sytytys
Sähköinen
Voitelu
Märkäsumppu
Vaihteisto
6 vaihdetta. Lisävarusteena saatavilla molempiin suuntiin toimiva AQS-quickshifter.
Kytkin
Monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla
Toisiovälitys
Ketju, välitys 15/42
Elektroniikka
APRC: ATC (sutimisenesto), AEB (moottorijarrun säätö), AEM (ajo-ohjelmat), ACC (vakionopeudensäädin)
Runko
Teräsputkirunko ruuvikiinnitteisin alumiiniosin.
Etujousitus
Kayaban täysin säädettävä 43 mm USD-etuhaarukka. joustomatka 240 mm.
Takajousitus
Alumiinitakahaarukka. Kayaban linkkuvälitteinen, täysin säädettävä monoiskunvaimennin. Joustomatka 240 mm.
Etujarru
Kaksi 300 mm levyä, Bembon 4-mäntäiset jarrusatulat, männät ∅ 30/32 mm. Aksiaalipääsylinteri, teräspunosletkut.
Takajarru
260 mm levy, Brembon yksimäntäinen ∅ 34 mm kelluva satula. Teräspunosletku.
ABS
Säädettävä
Vanteet
Pinnavanteet, edessä 2.15”X21”, takana 4.25”X18”
Renkaat
Tubeless, edessä: 90/90-21, takana: 150/70 R 18
Mitat
Akseliväli: 1525 mm
Pituus: 2220 mm
Leveys: 965 mm
Istuinkorkeus: 860 mm
Ohjauskulma: 26.7°
Etujättö: 113,3 mm
Paino
204 kg (kuivapaino 187 kg)
Hyväksyntä
Euro 5
Kulutus
4,0 litraa/100 km
CO2-päästöt
99 g/km
Polttoainesäiliö
18 litraa (varalla 3 litraa)
Värit
Indaco Tagelmust, Martian Red, Acid Gold