Kaudella 2008 MotoGP-kekkereihin mukaan tullut Indianapolis Motor Speedway on ja pysyy sarjassa. Sille takuun tarjoaa tällä erää vuoteen 2014 asti voimassaoleva sopimus MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Dornan kanssa.
Lauantain aika-ajot ja rajujen kaatojen jäljiltä alati liehuneet punaiset liput täyttivät kuitenkin MotoGP-sarjan turvallisuuskomission mitan: näin ei voi yksinkertaisesti jatkua, sillä riski on aivan liian suuri.
Allekirjoittaneen mieleen nousi väistämättä Matti Nykänen, joka antoi palaa omassa lajissaan, mutta vastaavassa tilanteessa esimerkillisesti täydeltä laidalta.
Nykänen saapui aikoinaan uransa huipulla ja Calgaryn kolmen olympiakullan loisteessa loikkaamaan Liedon Parmaharjulta, jossa hän jäi seuraavana vuonna viimeiseksi normaalimäen yhteen kierrokseen tyypistyneessä SM-kisassa.
Limulinjalla matkassa olleelta Nykäseltä kyseltiin kisan jälkeisessä pressitilaisuudessa mielipidettä mäestä.
Vastaus siihen oli jäätävän masamainen:
– Räjäyttäkää mäki!, latasi Nykänen palkinnoksi saatu moottorisaha kainalossaan.
Nykäsen roolin suorasukaisena sanansaattajana Indyn osalta voisi vaikkapa ottaa hallitseva mestari Casey Stoner, joka teloi lauantain lennossaan oikean nilkan nivelsiteet. Lisäksi hänen jalassaan on todettu pieniä murtumia.
Tunnetusti tylyä tekstiä paikan tullen pudottavalla Stonerilla ei ole enää mitään menetettävää. Ura loppuu tähän kauteen, mutta rakentava kritiikki rataa kohtaan olisi hieno ele ja palvelus muita kuljettajia kohtaan.
Näistä kuljettajista esimerkiksi paalupaikkamies ja Stonerin tallikaveri Dani Pedrosa pukee ajatuksensa sanoiksi tähän tyyliin:
– Indyn turva-alueet ovat kutakuinkin kunnossa, mutta asfaltti on kieltämättä vaaratekijä. Indyssa on erittäin vaikea hahmottaa pidon rajoja.
MM-sarjaa johtava Jorge Lorenzo ottaa astetta kovemman linjan.
– Tämä on ehdottomasti yksi sarjan huonoimmista, ellei huonoin asfaltti. Siitäkin huolimatta, että se on vasta vuoden vanha. Asia pitää nostaa ehdottomasti pöydälle turvallisuuskomissiossa. Haluan, että asfaltti vaihdetaan.
Yamahan satelliittitiimistä ensi kaudeksi suurella todennäköisyydellä Ducatille siirtyvä Andrea Dovizioso liikkuu samoilla linjoilla.
– Radalla on kolmea erityyppistä asfalttia ja sitä huonointa on eniten. Emme tosiaankaan puhu sarjan parhaasta radasta, mutta ei se sentään tarkoita sitä, etteikö täällä voisi kilpailla. Parannusta toki kaivataan.
Suomalaistalli Ajo Motorsportin päällikkö Aki Ajo ounasteli muiden tavoin, että olosuhteet paranevat viimeistään lauantaiksi auringon helliessä toista päivää rataa torstain sateen jäljiltä. Toisin kuitenkin kävi, vaikka omassa tiimissä ei onneksi kipeää ottanutkaan.
– Odotin, että pito paranee, kun lämpö nousee. Näin ei käynytkään näissä erikoisissa olosuhteissa. Voi olla, että pito on sittenkin vähän parempi, jos on viileämpää.