Nopeaan matkailuun: BMW M 1000 XR

BMW esittelee kolmannen M-mallinsa. Tällä kertaa Motorsport-käsittelyn on saanut sporttinen matkapyörä M 1000 XR. Samalla BMW päivittää myös perusmallisen S 1000 XR:n.

BMW on odotetusti esitellyt M 1000 XR -mallin, jossa käytetään S 1000 RR -superbiken moottoriin peprustuvaa ShiftCam-rivinelosta. Matkasporttiversiossa sen teho on 201 hevosvoimaa 12750 kierroksella ja vääntö 113 Nm 11000 kierroksella. Valmistaja kertoo mallin sopivan yhtä hyvin touringiin kuin ratapäivillekin.

Kasvaneen tehon lisäksi suorituskykyä on piristetty lyhyemmällä toisiovälityksellä (takaratas 47- vs 45-piikkinen) ja lyhyemmillä 4.-6. vaihteiden välityksillä. Katteisiin on asennettu nykytyylin mukaiset siivekkeet, joiden kerrotaan lisäävän keulan downforcea 12 kilolla 220 km/h nopeudessa.

Alusta on suunniteltu nopeaa mutka-ajoa varten. Edessä on 45-millinen closed cartridge -USD eriytetyillä vaimennuksilla. Vaimennukset säätyvät tietysti aktiivisesti. Ohjaustanko tekee ajoasennosta S-mallia enemmän eteen suuntautuneen. Vakauden parantamiseksi malliin on asennettu säädettävä ohjausiskunvaimennin. Mallin märkäpaino on 223 kiloa.

Jarruina käytetään M 1000 RR- ja -R-malleista tuttuja, valmistajan superbiken MM-sarjan kokemuksiin perustuvia M-radiaalijarrusatuloita. Etujarrulevyjen halkaisija on 320 millimetriä ja pääsylinteri radiaalinen. Jarrutuksissa kuljettajaa avustaa Brake Slide Control. Kevyet takovanteet kuuluvat vakiovarustukseen.  

Kattavaan elektroniikkapakettiin sisältyy yhteensä 7 ajotilaa sekä uusimman sukupolven kallistuksen tunnistava sutimisenestojärjestelmä. Kaasuvaste on säädettävissä neliportaisesti ja moottorijarrun asetuksia on kolme. Vaihtamisessa avustaa molempiin suuntiin toimiva quickshifter, lähtöavustin varmistaa nopeat startit ja varikkorajoitin pitää nopeuden kurissa ratavarikolla.

6,5-tuumainen mittaristo on saanut M-ulkoasun ja -grafiikat. Mittaristossa on myös valmius kierrosajanotolle ja tiedonkeruulle, jotka ovat aktivoitavissa lisävarusteena tai osana M Competition -pakettia. M Competition -pakettiin sisältyy myös hiilikuituvanteet, kattaus hiilikuitukomponentteja sekä säädettävä jalkatappisarja. Samalla painoa säästyy kolme kiloa.

M 1000 XR:n hinta alkaa 35 000 eurosta.

Samalla BMW päivittää S 1000 XR -mallin kevyesti. Moottorin teho on kasvanut viidellä hevosvoimalla 170 heppaan väännön pysyessä ennallaan 114 newtonmetrissä. Lisäteho on saavutettu imukanavia ja moottorinohjauksen kartoitusta optimoimalla.

Ergonomiaa on parannettu kasvattamalla istuinkorkeutta 10 millimetriä (nyt 850 mm) ja muuttamalla istuimen muotoilua tilavammaksi, mikä helpottaa satulassa liikkumista aktiivisen ajon aikana. Samalla takakatteiden muotoilua on muutettu urheilullisempaan suuntaan.

Vakiovarustelistaan on lisätty ajovalo Pro, Keyless Ride ja USB-pistoke. Lisäksi akun kapasiteetti on nyt 12 Ah. Lisävarusteena saa M-mallista tutut ajanottokellon ja hiilikuituvanteet.

S 1000 XR:n hinta alkaa 27 500 eurosta.

Uusin numero