Moto3-luokan tunnetusti tiiviiseen kärkiryhmään tavoitteensa asettavalta Ajolta, 20, löytyy kokemusta mukavasti jo 65 GP:n verran, mutta siitä huolimatta kysymysmerkkejä sinkoilee ilmassa kenties enemmän kuin koskaan aiemmin MM-avauksen alla.
Ja aivan perustellusti, sillä tärkeä testikausi tapaili olosuhteiden osalta painajaista. Viileää vettä vihmoi päivästä toiseen ja äärimmäisen arvokkaat kuivan kelin kierrokset KTM:n uudella tehdaspyörällä jäivät harmittavan vähiin Valenciassa ja Jerezissä.
– Ei, niitä kierroksia ei päästy ajamaan ollenkaan tarpeeksi! Keleiltään näin huonoa testikautta ei ole ollut ikinä. Mutta tilanne on tietenkin sama kaikille, mikä tekee tästä MM-avauksesta mielenkiintoisen, tosi mielenkiintoisen, ennakoi Ajo.
Qatar on ensimmäinen
todellinen tasonmittari
Maltti on valttia Qatarissa, joka on sähköiseltä luonteeltaan spesiaalikisa yhteensä 18 GP:n sarjassa.
– En lähde linjaamaan Qatariin mitään suoranaista sijoitustavoitetta, koska emme tiedä testikauden jälkeen vielä todellista tasoamme. Lähdetään liikkeelle sopivalla tavalla varovaisin mielin ja otetaan ekat kisat rauhallisesti.
Tahtia pyritään kiristämään toki jo Losailissa sessio sessiolta, kunhan pyörän säädöt ja kuljettajan luottamus uutukaiseen saadaan kohdalleen.
– Pyörä on käytännössä täysin uusi runkoa ja konetta myöten. Testien perusteella on vielä vaikea sanoa, onko se viime vuoteen nähden parempi tai ei. Teimme Jerezissä ajetuissa viimeistelytesteissä vielä muutoksia runkoon ja jousitukseen. Qatarin GP:n ensimmäiset harjoitukset torstaina osoittavat, ovatko muutokset toimivia. Meillä on edessä työntäyteinen viikonvaihde.
Uudessa tiimissä
tuttu ydinryhmä
Sitä työtä Ajon teknisessä ryhmässä johtaa jo viime kaudelta tuttu mies, MotoGP-sarjasta mittavan kokemuksen omaava Erkki Siukola.
– Tiimi vaihtui, mutta ydinryhmä pysyi samana, mikä on erittäin tärkeää, korostaa Ajo.
Ajon uusi espanjalaistiimi kantaa nimeä Boe41 RBA Racing. Sen taustalta löytyy MotoGP-luokassa Suzukin tehdastallissa kilpaileva espanjalainen Aleix Espargaro.
Ajon tiimikavereina ajavat luokan toinen naispuolinen kuljettaja, eli espanjalainen Ana Carrasco ja kahden passin mies, MM-sarjassa Argentiinan lipun alla kisaava Gabriel Rodrigo.
– Tiimi tekee debyyttinsä MM-sarjassa hyvällä ja toimivalla kokonaisuudella, jossa energiaa taatusti riittää, sanoo Espargaron, Carrascon ja Rodrigon kanssa taannoin myös Lapin lumilla vauhtia viritellyt Ajo.
”Kärkitrio lähti, mutta
kovia miehiä tuli tilalle”
Motokolmosten viime vuoden mitalikolmikko vaihtoi maisemia täksi kaudeksi.
Ajon hyvä ystävä ja harjoittelukaveri, Suomessa useaan otteeseen jäärataa rouhinut australialainen Jack Miller teki ison harppauksen suoraan MotoGP-luokkaan ja espanjalaiset Alex Marquez sekä Alex Rins siirtyivät Moto2:hteen.
Ajo ei usko trion jättävän suurta lovea GP-sarjan pienimpään luokkaan. Pikemminkin päinvastoin.
– Uusia kovia miehiä on tullut tilalle ja lisäksi moni viime vuoden kuljettajista on vaihtanut pyörämerkkiä. Samalla voimasuhteet pyörien välillä ovat muuttuneet testien perusteella hieman aiempaan verrattuna. Jos on MM-avauksesta luvassa mielenkiintoinen, niin sama kyllä pätee alkukauteen ja miksei koko sarjaan, tuumii Ajo.
Varmuus ja kylmäpäisyys
korostuvat kärkiryhmässä
Moto3-luokan tavaramerkkeinä ovat aina olleet tasaisuus ja arvaamattomuus. Yhden ennakkosuosikin nostaminen yli muiden edellyttää vähintäänkin ennustajan pätevyyttä.
Viime kaudellakin kärkinipussa viiletti parhaimmillaan pitkälti toistakymmentä kuljettajaa, joiden taistelu huipentui katteet kolisten kisan päätösmutkaan.
Tiiviistä tunnelmasta kertoo paljon sekin, että tähän mennessä uransa parhaalla sijoituksella Italian GP:ssä Mugellossa viidenneksi päätynyt Ajo jäi voittajasta sittenkin vain 0,260 sekuntia.
Ajo lunasti viime kaudella paikkansa podiumkandidaattien joukosta kahden eturivin lähtöpaikan kera.
– Minulla on nyt kokemusta siitä, miten kärkiryhmässä ajetaan. Siihen ajamiseen pitää vain saada lisää varmuutta. Se on se ensisijainen juttu, tähdentää Ajo.
Ajo rakentaa kokonaisuutta GP-viikonvaihde toisensa jälkeen ja tinkimättömästi tässä hetkessä työskennellen.
– Kisa kerrallaan mennään ja yksi hyvä tavoite alkavalla kaudella on olla paras KTM-kuljettaja.
Sen toteutuessa myös tuloslistoilla ollaan yleensä korkealla.
* Moto3-luokan 1/18 MM-osakilpailun aikataulu Losailin radalla Qatarissa:
Torstai 26.3.
17.00-17.40, 1. vapaa harjoitus
19.55-20.35, 2. vapaa harjoitus
Perjantai 27.3.
18.00-18.40, 3. vapaa harjoitus
Lauantai 28.3.
17.00-17.40, aika-ajo
Sunnuntai 29.3.
15.50-16.10, warm up
18.00, 1/18 MM-osakilpailu