– Aika-ajossa kymmenen nopeimman joukkoon ja kisassa taistelemaan viidennestä sijasta, linjaa Ajo.
Suomalaistiimi Avant Tecnon KTM-pyörällä kilpaileva Ajo viimeisteli MM-uransa toistaiseksi parhaan sijoituksen runsas kuukausi sitten Espanjassa, kun hän leikkasi Jerezin radan maalilinjan kuudentena.
– Neljän kärki näyttäisi irtoavan muilta tasaiseen tahtiin pisteissä, mutta katsotaan nyt, josko pystyisin murtautumaan tuohon ryhmään yksittäisissä kisoissa. Vauhtini on ollut hyvällä tasolla, mutta kärkiryhmään yltäminen edellyttää myös kunnollista sijoitusta aika-ajossa.
Pisteissä 11:ntenä oleva Ajo viittaa neljän kärjestä puhuessaan espanjalaisiin Maverick Vinalesiin, Luis Salomiin ja Alex Rinsiin, sekä saksalaiseen Jonas Folgeriin. Tosin Folgerin kunto on Katalonian GP:ssä iso kysymysmerkki sen jälkeen, kun tämän oikeassa ranteessa todettiin murtuma hänen kaaduttuaan motocross-pyörällä harjoitellessaan.
Folger ajoi edellisessä kisassa Mugellossa paalupaikalle. Ajo teki puolestaan Italian osakilpailussa vahvan nousun päätyen 23. lähtöruudusta kahdeksanneksi.
– Kieltämättä tuo Mugellon aika-ajosijoitus harmittaa vieläkin. Mutta lähdetään siitä, että se oli pelkkä yksittäistapaus. Ajoin kolmessa edellisessä osakilpailussa Austinissa, Jerezissä ja Le Mansissa kaikissa kolmanteen lähtöriviin, muistuttaa Ajo.
Mugellossa kärki pääsi karkaamaan siinä vaiheessa, kun Ajo taisteli tiukasti omassa ryhmässään, jonka hän loppujen lopuksi voitti.
– Oman ryhmän voitto on aina hieno asia. Luokan tasaisuudesta kertoo paljon se, että tuon kovimman kärjen takana tulee jopa 10-15 sellaista kuljettajaa, jotka kamppailevat seuraavista sijoista.
Pyörään päivitystä
Ajon pyörään on luvassa etujousituksen ja jäykemmän rungon myötä päivityksiä näillä näkymin auringossa kylpevään helteiseen Barcelonaan. Hän ajoi Italian osakilpailun jälkeen onnistuneen testipäivän kiertämällä Mugellon radan 66 kertaa.
– Se oli hyvä testi. Pääsin kokeilemaan paljon uusia osia ja juttuja tulevaisuutta varten. Olin erityisen tyytyväinen siihen fiilikseen, jonka löysin pyörän keulaan. Testeillä on tietenkin iso merkitys myös siinä mielessä, että oppii ymmärtämään koko ajan paremmin pyörää.
Lopullista läpimurtoaan tekevä Ajo on selättänyt kolmannella MM-kaudellaan myös niitä haasteita, joita ilmeni aiemmin muutamien ratojen hahmossa. Niskalenkki Jerezistä oli huojentava ja itseluottamusta lisännyt saavutus. Seuraava haaste odottaa vuoroaan Barcelonan kupeessa sijaitsevan 4727 metrin mittaisen Montmelon muodossa.
– Se ei ole ollut ikinä mikään helppo rata minulle, mutta turha sitä on miettiä sen enempää etukäteen. Ei muuta kuin tekemään hyvää työtä perjantain ensimmäisistä vapaista harjoituksista lähtien.
Mutkien osalta enimmäkseen oikealle taittava Montmelo lukeutuu sarjan nopeimpien näyttämöiden joukkoon. Pisimmältä suoralta löytyy mittaa 1047 metriä.
– Montmelossa on muutamia aika erikoisia paikkoja, mutta kyllähän siellä mennään koko ajan suht kovaa Moto3-pyörillä. Suosikkipaikkani löytyvät radan kahdesta viimeisestä nopeasta mutkasta. Ne ovat mahtavia, kuvailee Ajo tulevan työmaansa luonnetta.
Ratainfo:
Pituus: 4727 metriä
Leveys: 12 metriä
Mutkat vasemmalle: 5
Mutkat oikealle: 8
Pisin suora: 1047 metriä
Valmistunut: 1991
Modifioitu: 1995
Moto3-luokan ennätyksiä:
Rataennätys: Alex Marquez Espanja, Suter Honda (2012) 1.52,583
Paalupaikkaennätys: Maverick Vinales Espanja, FTR Honda (2012) 1.52,160
Huippunopeus: Danny Kent Iso-Britannia, KTM (2012) 233.6 km/h
Moto3-luokan 6/17 MM-osakilpailun aikataulu Katalonian GP:ssä:
Perjantai 14.6.
10.00-10.40, 1. vapaa harjoitus
14.10-14.50, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 15.6.
10.00-10.40, 3. vapaa harjoitus
13.35-14.15, aika-ajo
Sunnuntai 16.6.
09.40-10.00, warm up
12.00, MM-osakilpailu 6/17