Niki Tuuli kertoo blogissaan kauden päätösosakilpailun tunnelmat ja valottaa vähän myös tulevaisuuden suunnitelmia:
Moikka kaikille!
Kausi 2018 on nyt kisojen osalta paketissa. Moto2-luokan viimeinen kisa ajettiin viime viikonloppuna Valencian radalla Espanjassa vaihtelevissa ja pääosin kosteissa olosuhteissa. Kaiken kaikkiaan viikonloppuun voidaan olla kokonaisuutena tyytyväisiä. Alla yhteenvetoa kauden päätösviikonlopun etenemisestä.
Perjantai valkeni Valenciassa sateisissa olosuhteissa ja rataan lähdettiin ottamaan tuntumaa sadekelin säädöillä ja renkailla. Olen ajanut Valencian radalla joitakin kierroksia aikaisemmin, mutta käytännössä rata oli uusi tuttavuus. Tiesin, että sateella minulla on hyvät edellytykset olla hyvässä kyydissä ja ajo lähtikin kulkemaan jopa odotuksia paremmin perjantaista lähtien.
Ensimmäisessä treenissä kohtasimme teknisiä ongelmia enkä saanut tehtyä kunnollista aikakierrosta. Tokassa treenissä päästiin kuitenkin ajamaan ehjä sessio ja lopputuloksena oli treenin toinen sija alle kymmennyksen erolla kärkimieheen. Ajaminen tuntui tosi hyvältä ja saimme vietyä harjoituksissa sekä ajamista että pyörää mukavasti koko ajan oikeaan suuntaan.
Lauantain kolmostreenissä märällä radalla saatiin kirjautettua tuloslistoille neljänneksi paras aika ja ajaminen tuntui hyvältä. Aika-ajoissa rata kerkesi kuitenkin kuivumaan ja se tarkoitti ensituntuman ottamista kuivaan rataan vasta aika-ajoissa. Tuntuma ei ollut kuivalla sillä tasolla, että vauhti olisi riittänyt märän kelin tapaan. Tasoitusta annettiin myös siinä mielessä, että iso osa Moto2-kuskeista oli testaamassa Valenciassa aiemmin kauden aikana. Lähtöruuduksi määräytyi 26. paikka ja se ei tietenkään täysin tyydyttänyt. Sunnuntaillekin oli lupailtu sadetta, joten kisasta lähdettiin hakemaan reipasta nousua.
Sadetta sunnuntaina myös saatiin. Warm-upissa lämmiteltiin kolmanneksi kovimmalla ajalla ja se lupasi hyvää ajatellen kisaa. Tiesin, että harjoitusten ja warm-upin vauhdin perusteella edellytykset pistesijoille ajamiseen oli olemassa.
Kisan alussa meni jonkun aikaa ennen kuin sain kunnolla pitoa renkaalle. Jossain kymmenennen kierroksen paikkeilla pito rupesi löytymään ja sain rakennettua hyvää nousua kohti kärkisijoja. Lopulta nousu kantoi viidennelle paikalle asti ja lähdin siinä kohtaa jahtaamaan edellä mennyttä Mattia Pasinia, jota saavutinkin sekunnin kierroksella. Nousu päättyi kuitenkin keulan lipeämiseen alta ja kisa oli siinä. Harmi homma vaikka kisa olikin hyvää suorittamista siihen asti.
Tapahtumarikas ja hieno kisakausi 2018 on nyt päätöksessä. Tästä jatketaan hyvillä mielin kohti seuraavia koitoksia. Ensi vuonna luvassa on MotoE-luokka Ajo Motorsportin kuljettajana ja tarkoituksena on ajaa muutakin ja kerätä lisää kokemusta, jotta aika olisi kypsä palata kaudelle 2020 Moto2-luokkaan ja menestyä siellä.
Kiitos SIC Racing Team hienosta panoksesta Moto2-rookielle kauden aikana, kiitos sponsorit, kiitos taustajoukot ja läheiset, kiitos kaikki, jotka ovat olleet tsemppaamassa ja kannustamassa.
Palataan tarkempaan kauden yhteenvetoon loppuvuoden aikana!
Kiitos!
Niki #66