Viime viikonloppuna Moto2-luokassa uransa toistaiseksi päättänyt Niki Tuuli on uusien haasteiden edessä. Suomalainen tulee kisaamaan sähköpyörällä ensi kaudeksi lanseerattavassa FIM MotoE World Cup -luokassa Aki Ajon tiimin Ajo MotoE:n väreissä.
– Tietysti on vähän vaikea odottaa mitään, mutta varmasti mielenkiintoinen kokemus tulee ja mielenkiintoista päästä nyt ajamaan. Minulla ei ole hirveästi mitään odotuksia, kun en ole koskaan sähköpyörällä ajanut, toteaa Tuuli ennen testejä.
FIM MotoE World Cup -osakilpailut ajetaan viiden Euroopan GP:n yhteydessä. Tuuli pääsee siis tositoimiin Espanjan Jerezissä, Ranskan Le Mansissa, Saksan Sachsenringillä, Itävallan Red Bull Ringillä sekä Italian Misanossa. Kilpailut ovat kymmenen kierroksen mittaisia lyhyitä sprinttikilpailuja, jotka ajetaan Energica-prototyypin pyörillä.
– Kyllä mä uskon, että siitä tulee varmasti hyvä luokka ja tulee tiukkoja kisoja. Siellä on tosi kovia kuskeja viivalla.
18 ajajan lista kuhisee nimekkäitä kilpailijoita eri MM-sarjoista.
– Uskon, että varmasti mun lisäksi nopein tulee olemaan Savadori (Lorenzo) Superbike-sarjasta. Smith (Bradley) tietenkin on varmasti kova luu, Xavier Simeon tulee myös MotoGP:stä ja on varmasti yksi ennakkosuosikeista, joihin voi lukeutua myös Hector Garzo. Siellä on myös endurance-kuskeja, eli tosi monipuolisesti on mukana ajajia.
Tuuli hyppää mielenkiinolla täysin uusiin haasteisiin.
– Kukaan ei varmasti ole ennen tätä viikonloppua ajanut sellaisella pyörällä, joten tulee varmasti mielekiintoinen viikonloppu.
Sähkömoottoripyörä on huomattavasti Moto2-luokan pyörää painavampi, sillä jo pelkästään sen akku painaa 120 kiloa.
– Pyörä on noin 250 kiloa, joten varmasti tulee olemaan erilaista ajaa ja pitää soveltaa ajotyyliä pyörään sopivaksi.
Tuuli näkee yhteistyön monta maailmanmestaruutta tiimipäällikkönä MotoGP-sarjassa tahkonneen Aki Ajon kanssa erittäin hienona mahdollisuutena.
– Tietysti me jo tunnetaan ja viikonlopuisin on juteltu MotoGP-kisoissa. Onhan se siisti fiilis päästä Akin kanssa työskentelemään ja on hienoa ajaa suomalaisessa tiimissä. Olenhan pienestä asti seurannut tiimin toimintaa ja Akin tuntenut. Tämä on hieno juttu, Tuuli päättää.