Lisää jännitysmomenttia toi vielä aika-ajon jälkeen alkanut vesisade, joka ei hellittänyt ennen kilpailun alkua.
Tiimi sai kuitenkin kokea pettymyksen, kun Tuulen kilpailu keskeytyi kaatumiseen ensi kierroksilla haastavissa sadekelin olosuhteissa ja mitalihaaveiden vesittyen siihen.
Eemeli Lahti puolestaan käänsi kelkan huonosti alkaneen viikonlopun jälkeen ja ajoi kauden parhaan sijoituksen sijalle 7. Kilpailu oli kaikin puolin hyvin tapahtumarikas ja 36 kuljettajan joukosta vain 22 selviytyi maaliin saakka.
Harjoitukset alkoivat Tuulen osalta varsin mallikkaasti, ja vauhti oli kärkiporukan kanssa samalla tasolla. Aika-ajossa Tuuli ylsi sijalle 5, eron ollessa vaivaiset 0,3 sekuntia kärkiaikaan.
– Harjoitusten alusta asti ajaminen oli jo hyvällä tasolla ja ajat parani koko ajan. Aika-ajossa renkaanvaihdon jälkeen oli kuitenkin tunne, että jotain muutoksia tarvitsi tehdä, jotta saisin parannettua aikaani vielä lisää. Kävin varikolla ja teimme muutoksia pyörään jotka tuntuivat osuvan oikeaan. Sain parhaat kierrokset aika-ajon lopulla, vaikka rengas ei enää edes ollut uusi, Tuuli kertaa aika-ajon tapahtumia.
Kilpailuun Tuuli sai hyvän startin, ja oli heti alusta alkaen mukana kärkitaistelussa. Toisella kierroksella mies nousi jo kilpailun johtoon, mutta vain hetkellisesti.
Takapyörän luistaessa alta heti seuraavan mutkayhdistelmän ulostulossa, vesittyivät haaveet sarjan mitalisijoista ja kilpailu keskeytyi kaatumiseen.
Pettymystä tuskin lieventää tieto siitä, että Tuulen ei olisi tarvinnut saada kilpailusta kuin yhdeksän pistettä, niin EM Superstock 600-pronssimitali olisi ollut suomalaismiehen nimissä.
– Kyllä tämä ottaa nyt todella paljon päähän. Olisi pitänyt ottaa siinä kohdassa kuitenkin vähän rauhallisemmin, ei siinä isoa virhettä tarvinnut kyllä tehdä. Ajaminen tuntui muuten helpolta mutta äkkiä se takapää lähti alta, ei voinut mitään. Harmittaa tietysti itseni ja muiden puolesta, nyt olisi ollut lähes varma pronssisija kun olisi vaan ajanut maaliin. Eipä sille nyt enää minkään mahda, tästä tarvitsee vaan jatkaa eteenpäin, Tuuli täsmentää.
Lahden viikonloppu puolestaan alkoi huonoimmalla mahdollisella tavalla, miehen kaatuessa heti ensimmäisen harjoituksen alussa.
Kisaviikonloppuina jolloin harjoituksia ei ole paljoa, voi vastaavanlainen alku olla kohtalokas kallisarvoisten minuuttien mennessä hukkaan. Lahti onnistui kuitenkin kääntämään kelkan, ja aika-ajossa ajettu 9:s sija oli mieheltä kauden parhaimmistoa.
– Tämä rata on ollut minulle aina mieleinen, ja sain kuin sainkin kaadosta huolimatta homman hyvin käyntiin heti tokasta treenistä alkaen. Aika-ajossa sain parannettua loppua kohden ja 9:s sija oli ihan hyvä tulos, Lahti ynnäilee.
Kilpailuun miehellä oli kovat odotukset, tämän ollessa yleensä sadekelin olosuhteissa vahvoilla. Alun varovaisuuden jälkeen kuitenkin tasaisuus ja maltti ajamiseen löytyi ja maaliin mies ajoi sijalle 7.
Tiimipäällikkö Vesa Kallio myöntää odotusten olleen korkealla Tuulen suhteen ja päätöskilpailusta toivottiin toisenlaista tulosta.
– Onhan se selvää, että sadekelin olosuhteissa se on pienestä kiinni, ja täällä varsinkin pito on huono sateella. Yritettiin kuitenkin painottaa, että maltti on tällä kertaa valttia. Voisiko ehkä olla, että ilmassa oli pientä jännitystä ja se kostautui kilpailussa, Kallio pohtii.
– Eemeli puolestaan sai huonosta alusta huolimatta onnistuneen viikonlopun, ja sadekelin ajaminen sujui vaikka sadekelillä ei olla juurikaan tänä vuonna ajettu. Eemeli otti kilpailun alun rauhassa ja ajoi hyvän tuloksen. Tähän on hyvä päättää Eemelin muuten haasteellinen kausi, Kallio lisää.
Kallio Racingin viikonloppu jatkuu vielä sunnuntaina Magny Coursissa, kun tiimin virolainen villin kortin kuljettaja Hannes Soomer ajaa Supersportin MM-starttidebyyttinsä. Soomer starttaa kilpailuun ruudusta 19.
EM Superstock 600 lopullinen pistetilanne:
1. T. Razgatlioglu 157
2. M. Rinaldi 98
3. F. Caricasulo 86
4. A. Fernandez 80
5. N. Tuuli 78
…14. E. Lahti 31