Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
BMW:n toinen M-moottoripyörämalli kantaa nimeä M1000R. Lopultakin BMW ottaa myös tehokkaimmassa nakupyörässä käyttöön ShifCam-järjestelmän, jolloin teho nousee 210 hevosvoimaan.
M1000R, tai kuten BMW itse sitä kutsuu lyhyemmin – MR, on BMW:n historian toinen M-nimeä kantava moottoripyörämalli. S1000R:n 165 hevosvoiman sijaan MR:ssä on 210-hevosvoimaa, mistä on kiittäminen ShiftCam-järjestelmää eli muuttuvaa venttiiliajoitusta. Näin BMW nousee powernakujen tehoissa ohi Ducati Streetfighter V4:n.
Moottori on BMW:n RR-malleista tuttu, erittäin lyhytiskuinen 999-kuutioinen rivinelonen. Sylinterien halkaisija on 80 milliä ja iskunpituus vain 49,7 milliä. Puristusuhde on tehoon nähden jopa maltillinen 13,3:1. Huipputeho saavutetaan 13 750 kierroksella ja suurin vääntömomentti 113 newtonmetriä 11 000 kierroksella. Maksimikierrosluvuksi ilmoitetaan 14 600. S1000R-malliin verrattuna toisiovälitystä on lyhennetty kasvattamalla takaratas 45-piikkisestä 47-piikkiseksi ja lisäksi 4-, 5- ja 6-vaihteiden välitystä on lyhennetty, jotta suurimmillakin vaihteilla pystytään hyödyntämään koko laajempi kierrosalue. Kiihtyyvdeksi 0-100 km/h kerrotaan 3,2 sekuntia ja huippunopeudeksi 280 km/h.
M-kirjainta ei ansaita mallinimeen pelkällä moottorilla. Jousitus on semiaktiivinen ja jarruina M1000RR:stä tutut, siniseksi anodisoidut Nissinin ja BMW:n yhdessä kehittämät M-jarrut, jotka pohjautuvat BMW:n World Superbike -luokan kilpurissa käyttämiin jarruihin. Jotta kasvanut suorituskyky pystyttäisiin myös hyödyntämään, on sivuille lisätty siivekkeet, jotka painavat keulaa alaspäin jo 160 kilometrin tuntinopeudessa 11 kilon voimalla. Vakautta parantaa myös säädettävä ohjausiskunvaimennin.
Elektroniikkapaketti on jo vakiona kattava. BMW:n kehittämä Brake Slide Assistant huomioi jarrutuksissa pyörän sladin mittaamalla ohjaustangon kääntymiskulmaa, ja rajoittaen tarvittaessa jarrutustehoa. 6,5 tuuman TFT-mittaristossa on liitännät valmiina lisävarusteena saataville M GPS dataloggerille ja M GPS laptriggerille, joita voi käyttää aktivointikoodin kautta. Mäkilähtöavustin, vakionopeussäädin, rengaspainevalvonta, avaimeton käyttö, lähtöavustin, luiston-, sladin- ja keulimisenesto, pitlane-nopeusrajoitin sekä molempiin suuntiin toimiva quickshfiter kuuluvat kaikki vakiovarustukseen. Ajomoodivaihtoehdot ovat: Rain, Road, Dynamic, Race sekä Race Pro 1-3. Mukavuutta viileille keleille tuo kahvanlämmittimet. Vaihdekaavio on helposti käännettävissä Race-kaavioksi, jossa ykkönen on ylhäällä.
Jos vakiovarustelu ei tunnu riittävältä, niin silloin voi lisävarustelistalta rastittaa M Competition -paketin, johon kuuluu mm. Hiilikuituvanteet, M-jalkatappisarjan, runsaasti hiilikuituosia.
Värivaihtoehtoja on kaksi: valkonen ja M Competition -varustepaketin yhteydessä saatava Blackstorm metallic -musta, joissa molemmissa perusväriä on jäljellä hyvin vähän ja pääosaa esittää M-motorsportin punasini-yhdistelmän tehostevärit. Tangonpääpeilit kuuluvat vakiovarustukseen, samoin takoalumiinivanteet ja titaanista valmistettu äänenvaimennin. Kaikki tähtää keveyteen, ja painoksi tankattuna ilmoitetaankin 199 kiloa. M Competition -lisävarustepakettiin kuuluvilla hiilikuituvanteilla painosta säästyy vielä 1,6 kiloa.
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, ShiftCam-järjestelmä, 999cc
Poraus x isku: 80 x 49,7 mm
Puristussuhde: 13,3:1
Teho: 210 hv / 13 750 r/min
Vääntö: 113 Nm / 11 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Etujarrut: 2 x 320 mm levyt, nelimäntäiset radiaalisatulat
Takajarru: 220 mm levy, yksimäntäinen satula
Joustomatka edessä/takana: 120/117 mm
Caster-kulma: 24,2 astetta
Rengaskoot: 120/70ZR17 ja 200/55ZR17
Tankin tilavuus: 16,5 litraa
Hinta: 30 000 €.
Lue myös: