Näin MotoGP-pyörät ovat uudistuneet kaudelle 2021

Dohan virallisissa MotoGP-testeissä nähtiin uusia siivekeratkaisuja, uudelleen muotoiltuja katteita, testattiin uusia runkoja ja takasvingejä, puhumattakaan uudistuksista jotka ovat katteiden alla suojassa.

Lopulliset eri merkkien ja MotoGP-tiimien väliset voimasuhteet paljastuvat vasta, kun ensimmäiset MM-pisteet jaetaan 28. maaliskuuta Losailin radalla Qatarissa. Virallisista testeistä otetuissa kuvissa ja tiimeiltä saaduista haastatteluista paljastuu kuitenkin jo osa uudistuksista, millä pyritään parantamaan suorituskykyä viime kauteen verrattuna. 

Ducati

Francesco Bagnaia, Ducati

Ducati ei yleensäkään ujostele uusien ja MotoGP-radoilla ennen kokemattomien ratkaisujen suunnittelussa ja käyttöönotossa. Tälle kaudelle pyörän näkyvin muutos on etupään aerodynamiikan ja alaspäin painavan voiman hyväksi tehdyt parannukset. Kyse ei ole pelkistä siivistä, vaan pyörän etupää on suunniteltu kokonaan uudelleen, ja ratkaisun uskotaan yleisesti sekä lisäävän huippunopeutta että pitoa kaarteissa. Kyse saattaa olla ratkaisusta, jota muut pian kopioivat, ainakin päätellen siitä että Ducateille kirjattiin testeissä viisi suurinta huippunopeutta.

Aprilia

Lorenzo Savadori, Aprilia

Aprilian tämän kauden RS-GP -tykki on kokonaan kirjoittamaton lehti, sillä pyörä on käytännössä täysin uusi. Moottori, runko, aerodynamiikka ja pakoputkisto on suunniteltu täysin uusiksi viime kauden jälkeen. Aprilialla on nyt käytössään myös ensimmäinen hiilikuitusvingi, eli tämän jälkeen Suzuki on ainoa merkki joka ei hiilikuituisia svingejä (vielä) käytä.

KTM

Iker Lecuona, KTM

Itävaltalaisten rakentaman pyörän suurin visuaalinen muutos on tapahtunut satulan ympäristössä. Dani Pedrosa testasi uutta versiota Qatarissa muiden kuljettajien keskittyessä mm. uusien hoikempien ja etupään aerodynamiikaltaan paranneltujen katteiden testaamiseen. KTM otti viime kaudella huiman loikan suorituskyvyssä, ja sen uskotaan antaneen vielä lisää vauhtia kehitystyöhön. Katteiden alla on takuulla piilossa uutta tekniikkaa, jolla vauhti pyritään saamaan pysyvästi aivan kärjen tasolle. 

Honda

Pol Espargaro, Honda

Hondalla on valtavat resurssit, mikä näkyi mm. siinä että Qatarin testeihin tiimi toi peräti kolme erilaista runkoa testattavaksi. Talli on siis talven aikana panostanut siihen, että ajo-ominaisuudet saataisiin siihen malliin, että pyörällä pääsisivät huippuvauhtiin muutkin kuin Marc Marquez. LCR Honda Idemitsun kuljettajat Stefan Bradl ja Takaaki Nakagami testasivat aerodynamiikkaa, joka nähtiin ensimmäistä kertaa jo Misanon testeissä viime vuonna. 

Suzuki

Alex Rins, Suzuki

Suzukikolmikko – testikuljettaja Sylvain Guintoli, maailmanmestari Joan Mir sekä Alex Rins -odottavat uuden moottorin tuovan merkittävää parannusta Suzukin suorituskykyyn. Myös uutta runkoa ja takasvingiä testattiin Qatarissa. Tiimien edustajat ovat kommentoineet, että edellä mainittujen muutosten lisäksi ”olemme testanneet myös useita muita mielenkiintoisia uudistuksia”.

Yamaha

Maverick Vinales, Yamaha

Yamaha-kuljettajat testasivat mm. uutta runkoa. Sen perusteella miten kuljettajat kommentoivat uuden rungon toimintaa, vaikuttaa todennäköiseltä että sitä käytetään heti kauden 2021 avausosakilpailusta lähtien. Franco Morbidelli sanoi uuden rungon ja useiden pienten muutosten auttaneen häntä saamaan lisää huippunopeutta suorilla. Yksi näistä pienistä muutoksista oli uudelleen muotoiltu etulokasuoja.

Viikonlopulla nähdään Losailissa, kenen muutokset ovat onnistuneimpia.

Lue myös:

Ja:

Uusin numero