Luksus-merkki MV Agusta on ensi viikon moottoripyörien suurilla koeajopäivillä mukana laajemmin kuin koskaan aikaisemmin. Syynä tähän on muutokset yrityksen omistajasuhteissa sekä jakelun uudelleenjärjestely.
MV Agustaa monet pitävät moottoripyörien Ferrarina. Kun monet muut merkit kertovat olevansa premium-brändejä, niin Agusta nokittaa vielä pykälän ja nimittää itseään premiumin yläpuolelle sijoittuvaksi luksus-brändiksi. Jatkossa italialaismerkki haluaa sen näkyvän myös uudenlaisena asiakaskokemuksena niin osto-, ajo- kuin jälkimarkkinointitilanteissakin.
Muutoksen taustalla on kaksikin asiaa. Ensinnäkin KTM-konsernin takana oleva Pierer Mobility Group hankki suunnatulla osakeannilla 25,1 prosentin omistusosuuden MV Agustasta, ja toiseksi KTM-konserni on ottanut vastatakseen MV Agustan jakelun. Aluksi tämä jakelua koskeva muutos uutisoitiin tapahtuvaksi vain Amerikan markkinoilla, mutta pian saman muutoksen ilmoitettiin tapahtuvan myös Euroopassa.
Suomen markkinoille muutos tuli hyvinkin nopealla aikataululla, jopa niin nopealla että se vähän yllätti jopa KTM Nordicin, joka tällä hetkellä kehittää jälleenmyyntiverkostoa niin Suomen kuin Baltian alueillekin. Suomessa MV Agustojen jälleenmyynnistä ja jälkimarkkinoinnista vastaa tällä hetkellä hyvinkääläinen MP-Racing Oy.
-MV Agustan jälleenmyyntiverkoston rakentaminen on ainutlaatuinen työtehtävä, mutta myös mielenkiintoinen, sillä uskon tuotteeseen, brändiin ja konseptiin, vakuuttaa jälleenmyyntiverkoston kehittämisestä vastaava KTM Nordicin kehityspäällikkö Jarkko Tuomisto.
Toisin kuin muut Pierer Mobility Groupin merkit (KTM, Husqvarna, GasGas), MV Agustaa ei olla sovittamassa samaan muottiin, tekniikkaan ja tuotantolinjoihin, vaan sen tuotekehitys, suunnittelu ja tuotanto ollaan säilyttämässä tiiviisti Italiassa.
-Merkin historia ei siis ala uuden yhteistyön takia alusta, vaan edetään samassa historiassa ja jatkumossa kuin tähänkin asti, korostaa Tuomisto.
KTM-konserni tuo Agustalle osaamista tuotantoketjuun ja jälkimarkkiointiin, ja antaa jatkossa MV Agustalle selvästi nykyistä paremman asetelman mm. alihankkijoiden kanssa sopimuksista neuvoteltaessa. Ainoastaan varaosien logistiikka on siirtymässä Itävaltaan, eli varaosat varastoidaan ja lähetetään Itävallasta, minkä odotetaan nostavan toimintavarmuuden kokonaan uudelle tasolle.
-Osa brändin vahvistamista on, että luodaan kokonaisvaltainen jälleenmyyntikonsepti. Meidän tehtävä on omalla toimialueellamme vastata laadukkaan toiminnan toteutumisesta joka osa-alueella. Vain näin voidaan taata asiakaskokemuksen toteutuminen brändilupauksen mukaisesti, sanoo Tuomisto.
Tällä hetkellä MV Agustan mallisto on suhteellisen laaja, sillä katetun sporttimalli F3 800:n lisäksi tarjolla on sen retrohenkisempi sisarmalli Superveloce 800, Brutale- ja Dragster -nakumallit sekä allroad-tyyppinen Turismo Veloce. Valmiina tuotantoon on myös jo Lucky Explorer -seikkailupyörä.
KTM Nordic sai viime viikolla esittelypyörät Suomeen, ja ensimmäiset on jo kilvissä ja koeajettavissa. Moottoripyörien suurilla koeajopäivillä ajettavissa on F3, Brutalen 800- ja 1000-kuutioiset mallit sekä Turismo Veloce. Lisäksi MV Agustan teltalla on nähtävänä huippulinjakas Superveloce. Koeajokiertueella MV Agusta nähdään neljällä paikkakunnalla: Jyväskylässä, Tampereella, Turussa ja Helsingissä.
Vaikka kyseessä on pieni italialainen valmistaja, niin historia on pitkä ja kilparadoilla menestystä on tullut huikea määrä. Vuonna 1945 kreivi Domenico Agustan perustama MV Agusta (Mecchanica Verghera Agusta) on vanhempi moottoripyörävalmistajana kuin vaikkapa Honda ja Yamaha. 1950-1970 -luvuilla MV Agusta kilpaili ahkerasti ratamoottoripyöräilyssä, ja saavutuksina on 38 kuljettajien ja 37 valmistajien maailmanmestaruutta. Kuuluisin MV Agustalla menestykseen ajaneista kuljettajista on ilman muuta 15-kertainen maailmanmestari Giacomo Agostini.