MV Agusta jatkaa perinteitään ja esittelee Superveloce 1000:sta ensin 500 kappaleen rajoitettuna eränä valmistettavan Serie Oro -erikoismallin.
MV Agusta kuvaa uutta Superveloce 1000 Serie Oroa tavoitteensa täyttymykseksi. Tavoite oli vaatimattomasti luoda moottoripyörä, jossa ruumiillistuu jokaisen motoristin suurimmat intohimot – “puhdas esteettinen nautinto, innovatiivinen teknologia ja henkeäsalpaava suorituskyky”.
MV Agustan kilpailuhistoriaa huokuvaa mallia valmistetaan 500 kappaleen numeroitu erä. Superveloce-sarjasta tuttuun muotoiluun on lisätty siivekkeet, joiden avulla on saatu optimoitua sekä ilmanvastusta että ajettavuutta. Mallin kerrotaan olevan poikkeuksellisen tarkka ja vakaa kovissa nopeuksissa ilman uhrauksia ketteryyteen. Katteet on myös suunniteltu tarjoamaan kuljettajalle optimaalista suojaa sekä tehostamaan moottorin ilmansaantia ja jäähdytystä. Katteet ovat luonnollisesti hiilikuitua, jota löytyy myös monista muista pyörän osista.
Ulkoasuun on poimittu F4 750 Serie Orosta vanteiden tyylin lisäksi perän alla sijaitseva pakoputkisto neljällä pyöreällä ulostulolla. Akrapovicin valmistaman putkiston äänimaailma on suunniteltu tarkoin vastaamaan malliin kohdistuvia odotuksia.
Pyörän nelisylinterinen moottori tuottaa mukavat 208 hevosvoimaa 13000 kierroksella ja 126,5 newtonmetriä 11000 kierroksella. Venttiilit ja kiertokanget on valmistettu titaanista, nokka-akselit ovat DLC-pinnoitetut ja moottorissa on yksi tasapainoakseli. Näillä eväin se yltää 14000 minuuttikierroksen maksimikäyntinopeuteen.
Elektroniikkapaketti on kattava. Sutimisenesto on sammutettavissa sekä säädettävissä 8-portaisesti. Yhdessä lähtöavustimen kanssa toimiva keulimisenhallinta – sekin sammutettavissa – on suunniteltu maksimoimaan kiihtyvyyttä. Esiasetettuja ajoasetuksia on kolme ja yksi vapaasti muokattavissa. Quickshifter avustaa vaihdoissa isommalle sekä pienemmälle. Myös vakionopeussäädin kuuluu varustukseen.
Teräsputkirunkoon on yhdistetty alumiiniosia, joihin niinikään alumiininen yksipuoleinen takahaarukka kiinnittyy säädettävästi. Elektronisen jousituksen toimittaa Öhlins, vaimennukset ja takajousen esijännitys säätyvät sähköisesti, 43-millisen etuhaarukan esijännitys manuaalisesti. Vakauden varmistaa saman valmistajan ohjausiskunvaimennin.
Jarrut tulevat Brmbon ylähyllyltä. Alumiinikeskiöillä varustetut etulevyt ovat 320-milliset, -satulat Stylemat ja -pääsylinteri radiaalinen. Takajarrulevy on 240-millinen ja -satula kaksimäntäinen. ABS on säädettävissä kaksiasentoisesti, Race-asetuksella eturenkaan ABS on sallivampi, takarenkaalta ABS on kytketty pois päältä ja takarenkaan nousun hallinta on toiminnassa, mutta sallii renkaan hallittua nousua.
Merkin 500 kappaleen valmistuserä myytiin lähes loppuun keräilijöille suunnatussa ennakkomyynnissä, mutta jos Superveloce 1000 Serie Oro herättää omistushaluja, kannattaa olla pian yhteydessä jälleenmyyjään. Entäpä hinta? Tämän tyyppisissä pyörissä se on usein tyyliä ”jos tarvitsee kysyä, sinulla ei ole varaa siihen”, mutta todettakoon, että Suomeen rekisteröitynä Superveloce 1000 Serie Oro maksaa 93 657,34 euroa.