Intohimo ja tekniikka – kaksi Rivalen tunnusomaista piirrettä. MV Agusta on satsannut moderniin ulkoasuun säilyttäen samalla pyörän sielukkuuden erittäin voimakkaana. Kolmisylinterinen, 798-kuutioinen kaunotar näyttää ensitapaamisella sekä pitkältä että kompaktilta ja pyörän satulassa istutaan melko korkealla. Moottorin mekaaniset äänet ovat upeat ja kun kaasun avaa, saa kuulla mitä kauneinta ja addiktoivinta seireenien laulua. Moottorin äänestä korkeilla kierroksilla ei vain saa kyllikseen! Rivale painaa vain 178 kiloa, ja Brutalesta ja Dragsterista tutun moottorin 125 innokasta hevosvoimaa takaavat sen, että voimaa on käytettävissä aina vähintäänkin riittävästi.
Parhaiten pyörä viihtyy pienillä ja mutkaisilla maanteillä. Siellä se liikkuu elegantisti, mutta ripeästi. Brembon jarrut hillitsevät vauhtia tehokkaasti ja ABS-järjestelmän toiminta tuntuu luotettavalta.
Traction control on kahdeksanportaisesti säädettävissä ja lisäksi kuljettajan valittavana on kolme ajoasetusta (standard, sport ja rain). Jos niistä ei löydy sopivaa, on mahdollista luoda myös oman mielen mukaiset säädöt. Custom-asetus antaa mahdollisuuden muuttaa moottorin vääntömomenttia, kierrosrajoitinta, kaasuvastetta ja moottorijarrua.
Vaihteen vaihtamista helpottaa quick shifter, jonka voi halutessaan myös poistaa käytöstä. Mittaristo on täysin digitaalinen ja sisältää kaiken tiedon, jota vain voi tarvita.
Reippaassa ajossa pyörä on harmoninen ja tasapainoinen, mutta erittäin kovaa ajettaessa ohjauksessa esiintyy jonkin verran rauhattomuutta – ohjausiskunvaimennin olisi kieltämättä mukava lisäys. Lyhyen, 1 410 millimetrin akselivälin vuoksi MV käyttää swingiä, joka on varsin pitkä suhteessa itse pyörään. Näin pyritään parantamaan pyörän vakautta ja pitoa. Edessä on täysin säädettävä Marzocchin USD-haarukka. Takana puolestaan majailee Sachsin, niinikään täysin säädettävä, progressiivinen monovaimennin. Joustomatkat ovat kasvaneet hieman; Rivalessa ne ovat 150 milliä edessä ja 130 takana.
Muutaman yhdessä vietetyn päivän aikana olemme vieraileet Rivalen kanssa niin sorapinnalla kuin moottoritiellä, ja alamme tulla keskenämme todella mainiosti juttuun. Ulkonäkö ja karismaattisuus saa Rivalen erottumaan joukosta ja se on seikka, joka on henkilökohtaisessa arvoasteikossani korkealla. Takavalona toimivat LED-kaistaleet näkyvät mainiosti ja sama koskee myös käsisuojiin asennettuja vilkkuja. Peilit on asennettu tangon päihin, mikä toimii hyvin pystyn ajoasennon kanssa ja näkymä taakse on mainio. Siro kilventeline on piste i:n päälle! Äänenvaimentimen kolme putkea muistuttavat urkupillejä, mutta niistä pääsee ilmoille upeampaa musiikkia kuin yksistäkään uruista.
MV Agusta Rivale ei edes pyri olemaan jokapaikan pyörä, ja esimerkiksi pitkille matkoille löytyy takuulla parempia vaihtoehtoja. Pieni, 12,9 litran tankki pakottaa vierailemaan usein bensa-asemalla – eipä sillä, eivätpä kierroksista pitävä moottori tai hauska ajettavuuskaan kannusta maksimitoimintasäteen tavoitteluun.
Rivale 800:n lokerointi johonkin kategoriaan ei ole helppoa. Motard-henkinen malli on rohkeasti muotoiltu ja sen ajo-ominaisuudet ovat viihdyttävät. Jos hakusessa on tyylikäs ja hauska pyörä, josta ei puutu tunnelmaa ja luonnetta, kannattaa vilkaista Rivalen suuntaan.
Teksti: Stig-Roar Martinsen Kuvat: Joachim Hansen