Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Dakar-voittajapyörä Cagiva Elefantista inspiraationsa saaneet MV Agusta Lucky Explorer -mallit ovat saapumassa markkinoille kaudella 2023. Pienemmän mallin moottorin toimittaa Qianjiang, eli Benellin emoyhtiö. Kuinka läheisiä Benellin ja Lucky Explorerin moottorit ovat toisilleen?
MV Agusta esitteli Lucky Explorer -adventuret ensimmäistä kertaa Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä syksyllä 2021. Malleja on kaksi, kolmisylinterinen Lucky Explorer 9.5 ja kaksisylinterinen Lucky Explorer 5.5. Ne ovat moderneja uudelleentulkintoja Edi Oriolin Dakar-rallin 1990 ja 1994 voittajapyörä Cagiva Elefant 900:sta, joka paremmin tunnettiin nimellä Lucky Explorer. Tämä punavalkoisen pyörän lisänimi oli peräisin Cagivan tuolloiselta pääsponssilta, tupakkamerkki Lucky Strikelta. Myös uusien mallien värimaailman noudattelee tuttua punavalkoista linjaa, vaikka tupakkamainontakiellon aikana Lucky Explorer -nimen käyttö onkin puoliksi kyseenalaista.
Pienemmän 5.5-mallin moottorin toimittaa kiinalainen Qianjiang, eli sama yhtiö joka omistaa mm. Benellin. Lucky Explorerin moottori on Benelli TRK 502:n tavoin kaksisylinterinen rivimoottori kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri. Täysin sama moottori ei silti ole kyseessä, sillä Benellin tasan 500 kuution sijaan Agustan moottorin iskutilavuus on 554 kuutiota. Benellin poraus ja isku ovat 69×66,8 milliä, ja Agustan moottorissa molempia on kasvatettu; 70,5×71, eli moottori on suhteessa selvästi pitkäiskuisempi. Vielä suurempi ero tulee Agustan moottorin käyttämästä 270 asteen kammentappijaosta, jolloin moottorin pitäisi sekä tuntua että kuulostaa enemmänkin 90 asteen V-twiniltä.
Molemmissa on sama 11,5:1 puristusuhde ja huipputehokin on A2-korttiluokan sanelema maksimi eli 48 hv (35 kW). Agustan moottorissa maksimiteho saadaan kuitenkin 1000 kierrosta alempana eli 7500 kierroksella. Vääntöä Agustan isompi iskutilavuus tuo viisi newtonmetriä enemmän eli 51 Nm, ja se saadaan 500 kierrosta Benelliä alempana eli 5500 kierroksella. Vaihteisto on kuusipykäläinen ja toisiovetoratkaisuna ketju.
Lucky Explorerin runko ja muu suunnittelu on MV Agustan omaa käsialaa. Runko on valmistettu teräsputkesta ja takasvingin valmistusmateriaalina on alumiini. Etupään jousituksesta vastaa 43-millinen USD-KYB, joka on puristusvaimennusta lukuunottamatta säädettävissä. Joustomatkoja ei vielä ole ilmoitettu, mutta päätellen 860 millin istuinkorkeudesta ja 210 millin maavarasta voidaan arvioida joustomatkojen olevan lähellä 200 milliä. Painoksi ajokunnossa mutta ilman polttoainetta kerrotaan 220 kiloa, eli suunnilleen sama kuin Benellille, joten runko ja muut rakenteet on painosta päätellen mitoitettu rankempaankin ajoon. Rengaskoot ovat 100/80-19 ja 150/70-17 ja ne pyörivät pinnavanteilla. Tankin tilavuudeksi kerrotaan 20 litraa.
Jos vielä halutaan verrata Benelli TRK 502:a ja MV Agusta Lucky Explorer 5.5:a keskenään, niin Agustan varustelu poikkeaa edukseen mm. Brembon jarruilla, väri-TFT-mittariston bluetooth-yhteydellä ja nuolinavigoinnilla, joten hintakin tulee varmasti olemaan selvästi Benelliä korkeampi. Benelli TRK 502:n hinnat alkavat 8590 eurosta, ja oikeampi vertailukohta eli pinnavanteinen TRK 502X maksaa Suomessa 8990 euroa. Esimerkiksi Italiassa TRK 502 on joinakin vuosina ollut koko prätkämarkkinoiden myydyin pyörä, joten Lucky Explorerillekin voi ennustaa hyvänkokoista siivua markkinoista, riippuen tietysti miten hinnoittelu onnistuu.