Vaikka runko, moottori ja elektroniikka uudistetaan, tunnistaa uuden Brutalen ja Dragsterin onneksi edelleen helposti MV Agustoiksi.
Brutale 800 on yksi MV Agustan malliston kulmakivistä, joten sitä uudistetaan arvokkaasti merkin perinteinen tyyli säilyttäen. Ilouutisena voidaan heti aluksi kertoa, että Euro 5 -päivitettynä rivikolmosmoottori laulaa edelleen iloisesti saman 140 hevosvoiman verran kuin ennenkin. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty, mikä on auttanut saavuttamaan uudet tiukemmat päästörajat. Pakoputkistokin on uudistettu, ja myös äänenvaimentimien ulkonäkö on uusi. Ja kun uudistusten tielle on lähdetty, niin myös kytkintä ja vaihteistoa on päivitetty toimimaan sujuvammin.
Kuusiakselisen liiketunnistimen käyttöönoton seurauksena luistonesto tunnistaa nyt sivuttaiskallistuksen, kaarre-ABS-jarrut lisäävät turvallisuutta sekä keulimisenesto, kaarreajovalot, vakionopeussäädin ja lähtöavustin kuuluvat vakiovarustukseen. Uusi 5,5-tuumainen väri-TFT-mittaristo on sama, joka on jo nähty Superveloce 800 -mallissa. Bluetooth-liitettävyyden ansiosta mittaristo toimii myös turn-by-turn -navigaattorina ja järjestelmä mahdollistaa musiikin kuuntelun ja puheluihin vastaamisen ajon aikana.
Runko on vahvistettu ja sen luvataan nyt olevan jäykempi. Takajousituksen linkusto on päivitetty, ja aikaisemmin kovaksi moititun jousituksen pitäisi nyt toimia paremmin. Myös jousitusten säätöjä on hierottu paremmiksi niin edessä kuin takana.
Samaan tekniikkaan perustuva MV Agusta Dragster RR on saanut samat päivitykset kuin Brutale 800 RR.