208 hevosvoimaa ja huippunopeus yli 300 kilometriä tunnissa. MV Agustan mielestä tällainen suorituskyky pitää tarjota yhä suuremmalle joukolle, ja siksi tonnisesta Brutalesta on tehty aavistuksen arkisempi versio.
Nakupyörälle melkoisia lukemia! MV Agusta kilpailee vakavissaan markkinoiden suorituskykyisimmän nakumallin tittelistä. Jo aikaisemmin samalla moottorilla markkinoilla ollut Brutale 1000RR on pitänyt sisällään kaikki mahdolliset herkut jousituksen, jarrujen ja elektroniikan suhteen, ja siksi sen hinta on samalla kohonnut monelle motoristille tavoittamattomiin summiin. Tätä tuskaa lievittääkseen Agusta on suunnitellut Brutalesta edullisemman 1000RS -version.
Ongelma edullisemman mallin suunnittelussa on siinä, että 208 hevosvoiman vastapainoksi tarvitaan joka tapauksessa laadukas jousitus, huippujarrut ja kuljettajan turvana on oltava elektroniikkaa suitsimassa järjetöntä suorituskykyä. Jarruina on säilytetty Brembon nelimäntäiset radiaali-Stylemat ja myös elektroniikkapuolelta löytyvät edelleen sama kahdeksanasentoinen luistonesto, keulimisenesto, kahteen suuntaan toimiva quickshifter, Continentalin -kaarre-ABS takarenkaan nousun estävällä järjestelmällä sekä tietysti kuljettajan valittavat tehokartat.
RR:ään nähden suurin muutos on jousituksessa. RR:n Öhlinsin NIX EC -keula ja TTX-takapamppu on korvattu Marzocchin 50-millisellä USD-keulalla, jossa toki on esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Takapäässä menoa vaimentaa Sachsin progressiivinen monojousitus, jossa on samat säädöt kuin edessäkin. Öhlinsiäkin pyörässä edelleen on ohjausiskunvaimentimen verran.
Muita muutoksia ovat uudistettu ergonomia korkeammilla ohjaustangon raisereilla, uusi satula, takoalumiinirunkoiset jalkatapit sekä uudet taustapeilit. Moottorissa on samat uudistukset, jotka RR-malli sai jo aikaisemmin tänä vuonna. Venttiilit ja kiertokanget on valmistettu titaanista, nokissa uudet profiilit ja muita muutoksia Euro 5 -vaatimusten täyttämiseksi. Teho- ja vääntölukemiin muutokset eivät ole vaikuttaneet.
Runkorakenteena on tuttu cromimolybdeeniteräsputkesta valmistettu ristikkorakenne. Takahaarukan kiinnityskorkeus on säädettävissä. Kuivapainoksi tehdas ilmoittaa 186 kiloa. Brutale 1000RR:n Suomi-hinnaksi on ilmoitettu 41 590 euroa, joten siitä voi sitten arvuutella paljonko edullisempi on Marzocchi/Sachs -jousitteinen Brutale 1000RS.
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998cc
Poraus x isku: 79 x 50,9 mm
Puristussuhde: 13,4:1
Teho: 208 hv / 13 000 r/min
Vääntö: 116,5 Nm / 11 000 r/min
Voimansiirto: kuusivaihteinen kasettivaihteisto, ketjuveto
Akseliväli: 1415 mm
Istuinkorkeus: 845 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa
Kuivapaino: 186 kg
Pikku-Brutalekin uudistui tälle kaudelle: