Muutama vuosi sitten EICMA-messuilla nähty MV Agustan Lucky Explorer 9.5 -projekti on saatu päätökseensä. Tuloksena saadaan 500 kappaleen rajoitettuna eränä valmistettava LXP Orioli.
MV Agustan markkinointijohtaja Stefano Campaci innostuu kertoessaan MV Agusta LXP Oriolin suunnittelun lähtökohdasta.
– MV Agusta on luksusmerkki, luksus on tärkeä osa identiteettiämme. Ja osa sitä on pyörien valmistaminen käsin Italiassa, merkin identiteetti on syvästi italialainen. Ja nyt on oikea hetki tulla adventurepyörien markkinoille, sillä markkinat ovat valmiita luksustuotteelle.
LXP Orioli on syntynyt muutama vuosi sitten esitellyn Lucky Explorer 9.5 -projektin tuloksena. Projektiin haettiin innotusta rallien kulta-ajan pyöristä ja erityisesti Cagiva Elefantista – ja nimensä mallille on antanut tuon ajan rallisuuruus Edi Orioli.
Kyseessä on ensimmäinen täysin uusi MV Agusta sitten Turismo Velocen. Moottori on uusi, alusta on uusi ja pyöräluokka on uusi.
Moottori on MV Agustan 3-sylinterisen voimanlähteen uusi versio, jota tullaan näkemään myös valmistajan muissa malleissa. Iskutilavuus on 931 cm3, ja valmistaja kehuu moottoria kompakteimmaksi ja kevyimmäksi luokassaan. Samalla nähdään ensimmäistä kertaa adventure-luokan pyörässä vastapäivään pyörivä kampiakseli. Moottori on alustan kantava osa, ja koska vaihteisto on kasettityyppinen, on se suunniteltu jäykistämään moottorin rakennetta. Valmistajan mukaan sisäisen kitkan vähentämiseen on käytetty merkittävästi panoksia, mistä kertovat esimerkiksi DLC-pinnoitetut seuraajat.
LXP Oriolin moottorin suunnittelun lähtökohta on päinvastainen tavanomaiseen MV-tyyliin verrattuna, ja kaikki on tehty väännön ehdoilla. Maksimivääntö on 102 Nm 7000 kierroksella, mutta 85 prosenttia maksimiväännöstä on käytettävissä 3500 kierrokselta alkaen. Huipputeho on 124 hevosvoimaa 10000 kierroksella.
Alustan osalta KTM on tarjonnut paljon apua testaamisen ja kehityksen osalta sekä auttanut ymmärtämään markkinoiden vaatimuksia erityisesti kestävyyden osalta.
– Alustan osalta iteraatioita oli kolme. Käytimme lähtökohtana kilpailijoitamme, arvioimme heidän pyöriään ajamalla sekä kadulla että maastossa ja purkamalla pyöriä. Näin pyrimme ymmärtämään kilpailijoidemme tekemisiä ja käyttämään tätä oman pyörämme asemoinnissa rungon ja haarukan jouston osalta, kertoo Brian Gillen, MV Agustan tuotekehitysjohtaja.
Pyörässä on kromimolybdeeniputkesta valmistettu perimeter-kaksoiskehtorunko, johon on asennettu Sachsin täysin säädettävä jousitus ja valettu alumiinitakahaarukka. Joustomatka molemmissa päissä on 210 millimetriä. Myös elektronisesti säädettävää jousitusta harkittiin, mutta sen ei katsottu tuovan merkittäviä etuja perinteiseen nähden.
Etujarruina on Brembo Stylemat ja 320-milliset levyt, takalevyn halkaisija on 265 millimetriä. Tubeless-pinnavanteet ovat Tagasako Excelin valmistetta, ja luksustuotteelle sopivasti navat ovat koneistetut. Pyörän paino on 224 kiloa ilman polttoainetta.
Myös ergonomian täydellistämiseen on käytetty paljon vaivaa. Istuinkorkeus on 850-870 millimetriä, ja ohjaustangon, jalkatappien ja istuimen muodostamaan kolmioon on pyritty löytämään paras mahdollinen yhdistelmä. Tuulisuojaa on optimoitu myös siten, että kuumaa ilmaa ohjataan pois kuljettajalta ja tuodaan viileää, raikasta tilalle.
Elektroniikaltaan LXP Orioli on kaikkien aikojen kehittynein MV Agusta. 7” TFT-näytössä on kaikki yhdistämismahdollisuudet ja se tukee langattomia päivityksiä. ABS-jarruissa on road- ja offroad-asetukset, minkä lisäksi sen voi sammuttaa. ABS ja TC on suunniteltu toimimaan kaikissa olosuhteissa, niin katu- kuin nappularenkain. Ajotiloja on neljä, (Touring, Urban, Off-Road, Custom All Terrain). Jälkimmäisessä voi säätää kaasuvastetta, moottorin vastetta, kierrosrajoitinta ja maksimivääntöä (100/85 %). Myös moottorijarru ja sutimisenesto ovat säädettävissä. Keulimisenhallinta reagoi keulan nousun nopeuteen ja se pyrkii maksimoimaan kiihtyvyyden. Lisäksi päivitetyssä MV Ride -sovelluksessa on muiden herkkujen lisäksi käytettävissä tiedonkeruu.
Pyörän mukana saa adventure-kitin ja aitoussertifikaatin. Pakettiin kuuluu Termignonin titaaniputki, pyöräpeite, alumiinilaukut (32 & 39 l), tukeva pohjapanssari, kaatumaraudat ja LED-sumuvalot.
LXP Oriolia valmistetaan 500 kappaleen erä. Pyörän toimitukset alkavat vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen lopulla. Mallin ennakoitu hinta ennen autoveroa on noin 30000 euroa.