MM-sarjan alkaessa lyötiin märkä rätti päin ”Appe” Mustosta ja koko tiimiä. Kalusto ei ollut kilpailukykyinen kivikovassa sarjassa. Kahden heikon kilpailun jälkeen Mustonen tiimeineen teki suuren ratkaisun. JRM:n moottorit saivat väistyä ja tilalle tuli GM:n voimanpesät. Samalla viritysvastuun otti saksalainen maaratalegenda Robert Barth.
Barthin tulo tiimiin oli iso piristysruiske Mustoselle. Huippukalusto nosti itseluottamusta ja tästä osoituksena hän ajoi Hollannissa kauden kolmannessa MM-osakilpailussa toiseksi nousten ensimmäistä kertaa urallaan palkintokorokkeelle MM-tason kilpailussa.
Myös sarjan teknisesti vaativimmalla radalla Ranskan Marmandessa ajettu neljäs osakilpailu sujui hyvin. Elokuussa meriittilista kasvoi sekä SM- että PM-kullalla.
MM-sarjassa Mustosen loppusijoitus oli 11. Pisteitä kertyi 53 ja parannus edelliskauteen oli huima.
Seitsemän parhaan joukkoon mies ei ihan ehtinyt, joten MM-paikkaa kaudelle 2013 piti hakea Tshekin Marianske Laznessa ajetusta Challengesta.
Siellä Mustonen teki ratalajihistoriaa voittamalla ensimmäisenä suomalaisena MM-karsintojen finaalin, Challengen. Hän otti siis tyylillä paikan kauden 2013 MM-sarjaan.
Maaradan MM-sarja
kokee muutoksia 2013
Ensi kauteen Mustonen valmistautuu huolella ja ammattimaisesti. Kaksi kautta maailman huippujen joukossa on takana, joten mies tietää mitä pitää tehdä ja mitä parantaa.
Tulevan talven aikana harjoittelu on monipuolista, jotta kunto riittää pitkissä ja raskaissa MM-osakilpailuissa. Kalustoasiat saatiin kuluneen kauden aikana kuntoon, luotto Barthiin ja GM moottoreihin saavutettiin. Tulokset puhuvat puolestaan.
Kaikki palaset pitää saada hiottua viimeistä piirtoa myöten, sillä ensi kaudella Mustosen vakaa tavoite on olla MM-pisteissä seitsemän parhaan joukossa. Sillä varmistettaisiin suora paikka MM-sarjaan kaudelle 2014 ilman karsintoja.
Tavoite on kova ja jokaisessa MM-kilpailussa pitää onnistua todella hyvin. Viime kauden aikana varkauden maarataässä antoi kuitenkin niin jäätävät näytöt taidoistaan, että tavoite on täysin realistinen.
Maaradan MM-sarja tulee muuttumaan ensi kaudelle. Ajotaulukko muuttuu, jatkossa sen on samantyyppinen kuin speedwayn GP-sarjassa.
Kilpailijoiden määrän lisääminen ei Mustosta mietitytä, mutta yksi tyhjä kortti antaa ajattelemisen aihetta.
– Mielenkiintoista nähdä, kuka on se kuljettaja, joka vielä sarjaan nimetään. Kova tykki se varmasti tulee olemaan, tuskin FIM sinne ihan ketä tahansa nimeää.
Erämäärien lisääminen aiheuttaa Mustosessa kahdenlaisia mietteitä.
– Lyhyillä radoilla se ei haittaa, mutta pitkillä radoilla, Forssa ja Forus, ja jos vielä on kuuma keli, niin kalusto voi olla lujilla.
Erässä ajaa jatkossa viisi kuljettajaa entisen kuuden sijasta.
– Taas siinä on se, että pienillä radoilla, niin kuin Marmande, se ei oleellisesti vaikuta, mutta pitkillä radoilla se voi olla katsojalle vähän tylsempää, kun rata on tyhjempi. Mutta ekapäässä on sitten yhden kuskin verran enemmän tilaa, Mustonen toteaa.
– Äsken julkaistussa kalenterissa on neljäs MM-finaali vielä järjestäjää vailla. Onkohan ajatuksena se, että se finaali ajettaisiin jollain pitkällä ja maineikkaalla speedwayradalla, niin kuin Pardubice tai Rzeszow. Sääntömuutoksen myötä sekin olisi nyt mahdollista, Mustonen tuumii.
Muutoksia maaradan MM-finaaleissa:
– 19 vakituista kuljettajaa + 1 villi kortti
– 5:lle kuljettajalle pysyvä villi kortti (ennen kuskeja nimettiin kolme)
– 20 erää (entisen 12 sijaan) + 2 semifinaalia ja finaali, yhteensä 23 erää
– 5 kuljettajaa/erä (entisen 6 sijaan)
– Ratojen minimimitta 350m ja maksimimitta 1300m
Seuraavat kuljettajat nimettiin sarjaan kaudelle 2013:
1. Richard Speicer, Saksa
2. David Howe, Englanti
3. Stephane Tresarrieu, Ranska
4. Glen Phillips, Englanti
5. Ilmoitetaan myöhemmin
Maaradan MM-sarjan kuljettajat 2013:
1. Joonas Kylmäkorpi, Suomi
2. Martin Smolinski, Saksa
3. Josef Franc, Tshekki
4. Theo Pijper, Hollanti
5. Jörg Tebbe, Saksa
6. Cameron Woodward, Australia
7. Matthias Kröger, Saksa
8. Aki-Pekka Mustonen, Suomi
9. Ales Dryml jnr., Tshekki
10. Jannick De Jong, Hollanti
11. Jeffrey Woortmann, Hollanti
12. Stephan Katt, Saksa
13. Richard Hall, Englanti
14. Richard Wolff, Tshekki
15. Stephane Tresarrieu, Ranska
16. Richard Speiser, Saksa
17. David Howe, Englanti
18. Glen Phillips, Englanti
19. Ilmoitetaan myöhemmin
20. Kilpailukohtainen villikortti