Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Ducati on esitellyt uuden Multistrada V4 -kolmikon. Valmistajan mukaan uudet mallit ovat tehokkaampia, mukavampia sekä taloudellisempia.
Uusien Multistrada V4 -mallien suhteen Ducati on ottanut tavoitteeksi parantaa matka-ajokokemusta myös raskaasti kuormattuna. Matkustajan olot ovat entistä paremmat ja uusi elektroniikka parantaa pyörän toimintaa kaikissa ajo-olosuhteissa. Urheilullisuudesta pitää huolen päivitetty alusta ja suurimpaan Multistradaa koskerneeseen kritiikkiin on vastattu, sillä Euro 5+ -hyväksytyn moottorin kulutus on entistä matalampi.
Ulkonäön osalta uusi etuosa tuo pyörää lähemmäs Panigale V4:n tyyliä. Muotoihin on haettu vaikutteita myös valmistajan 916- ja 1098-malleista.
V4 S -mallissa käytetään semiaktiivista Skyhook DSS Evo -jousitusta, joka tarjoaa etuhaarukkaan asennetun uuden sensorin ansiosta entistä tarkempaa toimintaa. Uusi anturi mahdollistaa myös takajousituksen ennakoivan säädön. Jousituksen tasonsäätö pitää pyörän asennon samana kuormasta riippumatta. Kuljettaja voi myös halutessaan muokata jousituksen asetuksia ajon aikana.
Etu- ja takatutkan tukemat adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kuolleen kulman valvonta ovat saaneet lisäkseen etutörmäysvaroittimen sekä jarruvalon hätäjarrutustoiminnon. Kaarrevalot avustavat pimeällä ajamista ja valoihin on lisätty saattotoiminto.
Elektroniikan tueksi on asennettu alun perin MotoGP-tarpeita varten kehitetty Ducati Vehicle Observer (DVO), joka kerää tietoa 70 anturilta. DVO avustaa kaarre-ABS:n, keulimisenhallinnan ja sutimiseneston toimintaa arvioimalla moottoripyörään kohdistuvia voimia eri ajotilanteissa.
Moottorijarru on säädettävissä kolmiportaisesti ja yhdistelmäjarrujärjestelmä huomioi kuorman ja pyörän pitkittäiskallistuman annostellen jarruja suorituskyvyn maksimoimiseksi. Järjestelmä saattaa esimerkiksi annostella takajarrua, vaikka kuljettaja käyttäisi vain etujarrua tai päinvastoin.
Käsittelyn helpottamiseksi pyörään on lisätty sitä automaattisesti madaltava järjestelmä. Pyörän korkeus laskee nopeasti 30 millimetriä, kun ajonopeus on alle 10 km/h. Kun nopeus ylittää 50 km/h, pyörä nousee jälleen normaalikorkeuteen. Kuljettaja voi halutessaan poistaa järjestelmän käytöstä.
6,5-tuumaisen TFT-värinäytön käyttöliittymä on päivitetty käytön helpottamiseksi. mittaristo mahdollistaa normaalien puhelintoimintojen lisäksi karttanavigoinnin Ducati Connect -sovelluksen välityksellä.
Matkustajan oloja on parannettu siirtämällä laukkuja taaksepäin. Uusi alumiininen takalaukkuteline tarjoaa matkustajalle entistä parempaa tukea. Kuljettajan ja matkustajan asentoa voi halutessaan hienosäätää erikorkuisilla istuimilla. Saatavilla on myös madallussarja.
V4 Granturismo -moottorin iskutilavuus on 1158 kuutiota. Moottori on Euro 5+ -hyväksytty, mutta sen suoritusarvot ovat ennallaan, eli tehoa on 170 hevosvoimaa 10750 kierroksella ja vääntöä 123,8 newtonmetriä 9000 kierroksella. Valmistajan mukaan vääntökäyrä on erittäin tasainen. Vastapäivään pyörivä kampiakseli keventää pyörän ajettavuutta.
Ajoasetuksia on yhteensä viisi. Enduro-tilassa teho on rajoitettu 114 hevosvoimaan ja kaasuvaste sekä DTC on räätälöity sora-ajoa varten. Lisäksi takarenkaan ABS kytkeytyy pois käytöstä ja kallistuksen ja takarenkaan nousun tunnistuksen toimintaa on muokattu. Uusi Wet-tila on suunniteltu heikkopitoisille märille pinnoille.
Polttoaineen säästämiseksi V4 Granturismo -moottorin taaemmat sylinterit kytkeytyvät nyt pois käytöstä tarvittaessa myös ajon aikana. Tämän kerrotaan pienentävän kulutusta 6%.
Alustan osalta alumiinimonokokki on tuttu, mutta kaksipuoleisen takahaarukan kiinnityspistettä on nostettu yhdellä millimetrillä, mikä vänhentää perän painumista. V4 S -mallin takaiskarin esijännityksen säätöaluetta on kasvatettu (nyt 12-20 mm), mikä tasapainottaa pyörän käytöstä kuormasta riippumatta.
V4 ja V4 S -mallien lisäksi tarjolla on V4 Pikes Peak, joka houkuttelee sporttisuuden ystäviä. Sen vanteet ovat 17-tuumaiset ja takahaarukka yksipuoleinen. Varustukseen kuuluu reilusti hiilikuitua sekä Akrapovic-äänenvaimennin.
Jousitus on Öhlinsin elektroninen Smart EC 2.0, joka on suunniteltu tarjoamaan parempaa toimintaa urheilullisessa ajossa, mutta toisaalta parempaa mukavuutta pitkille matkoille. Sen toimintalogiikka on tuttu Panigale V4 S- ja Streetfighter V4 S -malleista. Jousituksen perusasetus on valittavissa ajoasetuksesta riippumatta.
Pikes Peakin erikoisuus on Race-ajoasetus, joka tekee moottorin luonteesta entistä urheilullisemman hyvin korkeilla kierroksilla. Myös quickshifterin asetukset ovat erilaiset, se mahdollistaa erittäin aggressiiviset vaihdot pienemmälle.
Ergonomiaa on hienosäädetty sporttisuutta ja suuria kallistuskulmia silmällä pitäen. Jalkatapit ovat korkeammalla ja taaempana, ohjaustanko puolestaan suorempi, matalampi ja kapeampi. Muutosten kerrotaan parantavan ajotuntumaa ilman suuria uhrauksia mukavuuteen.
Uudet mallit tulevat saataville lokakuussa 2024.