MP19-messuilla 1500-hevosvoimainen SME Honda Top Fuel Bike – maailman nopein Honda!


Samu Kemppaisen Suomessa rakennettu SME Honda Top Fuel Bike tavoittelee maailman nopeimman Hondan titteliä. Varttimailista on tarkoitus suoriutua 5,7 sekunnissa loppunopeuden ollessa yli 400 km/h.

Kiihdytysajon Super Twin Top Fuel -luokan Euroopan mestari Samu Kemppainen on siirtymässä vielä pykälää nopeampaan pyöräluokkaan. Kolme vuotta sitten alkanut Top Fuel Biken rakennusprojekti on loppusuoralla, sillä moottori on muutaman päivän viimeistelyä vaille valmis ja katteet sovitettiin paikalleen pari päivää sitten. Pyörä on ensimmäistä kertaa yleisön nähtävänä MP19-messuilla Bike Worldin osastolla.

Kun Kemppaisen kaksisylinterisen Super Twin Top Fuelin teholukemat pyörivät vajaassa tuhannessa hevosvoimassa, varttimailin ajat noin 6,5 sekunnissa ja loppunopeus 360 km/h tienoilla, niin uuden nelisylinterisen Top Fuelin vastaavat lukemat ovat 1500+ hv, 5,7 sek ja yli 400 km/h.

Hatunnoston arvoista projektissa on erityisesti se, että siinä ei ole menty amerikkalaisen kaavan mukaan ja hankittu alan liikkeistä valmiita komponentteja pyörän rakentamiseksi, vaan käytännössä kaikki on tehty alusta loppuun suomalaisten osaajien toimesta. Kromimolybdeenirungon rakentamisessa Kemppaista on auttanut drag race -piirien hyvin tuntema autonrakentaja ja kilpailija Tami Brander. Moottoriosaamista projektiin on tuonut Special Motor Engineering, jonka nimilyhenne SME myös komeilee pyörän nimessä. Kytkinpuolen suunnittelussa apua on saatu Super Twin Top Fuel -luokan ME-mies Jaska Salakarilta. Muotoilussa on hyödynnetty Kele Designin Pasi Paanasen osaamista. Paananen on aikaisemmin kunnostautunut mm. KTM-moottoripyörien suunnittelijana Itävallassa.

Toinen pyörän erikoisuus on, että siinä on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon Hondan osia ja muotoilua. Moottori perustuu Honda CB1300:n sylinteriryhmään. Katteiden etuosasta tunnistaa CBR1000:n ja loppuosa on Kele Designin käsialaa. Jopa runkolaakerit tulevat Hondasta, joskin autopuolelta VTEC-mallista.

Erikoisuudet eivät jää edellä mainittuihin, vaan tekniikkaa suunniteltaessa on lyöty Pelle Peloton -hattu syvälle päähän ja mietitty Top Fuel Biken perusteet uusiksi. Ensimmäisenä maailmassa Kemppainen on siirtänyt kytkimen suoraan kampiakselin päähän. Ratkaisulla on haettu sekä keveyttä että rakenteen yksinkertaisuutta. Ratkaisu on samalla edellyttänyt, että moottori on siirretty selvästi keskilinjasta oikealle, mikä näyttää todella oudolta ja pysäyttää helposti purkan katsojan suussa. Kun kilpailijoiden pyörät painavat 390 kilosta ylöspäin, niin Kemppaisen tiimi tavoittelee alle 350 kilon lukemia. Painoetu kilpailijoihin tulee olemaan 50-100 kiloa.

Moottorin sytytysjakoa suunniteltaessa on päädytty Big Bangiin, jossa ykkös- ja nelossylinteri sytyttävät samanaikaisesti ja pienen tauon jälkeen myös kakkos- ja kolmossylinteri yhtä aikaa. MotoGP-piireissä tämän ratkaisun on todettu antavan takarenkaalle parhaan pidon ja kiihtyvyyden, joten miksi samaa ei kokeiltaisi myös drag racingissa. Lisäksi pakoventtiilit aukeavat vaiheittain 20 asteen erolla, jotta paineet sylinteristä saadaan pois hallitummin. Yleistä ei ole myöskään Kemppaisen valitsema yhden sytytystulpan ja neliventtiilirakenteen yhdistelmä, vaan pääasiassa luokassa käytetään kahden sytytystulpan ja kolmen venttiilin rakennetta.

Moottorissa iskunpituus on 77 milliä ja sylinterit on porattu 83 millin kokoon, jolloin iskutilavuudeksi tulee 1667 kuutiosenttimetriä. Maksimikierrosluku on 11 500 ja Kemppaisen sanoin huipputeho on ”joka tapauksessa yli 1500 hevosvoimaa”. Yhdessä lähdössä nitrometaania kuluu lämmityskäyttö mukaan lukien 20-25 litraa, josta neljänsadan metrin veto yksistään kuluttaa 18 litraa. Sadalle kilometrille muutettuna normikulutuksena se merkitsee 4500 litran kulutuslukemaa!

Kemppaisen mukaan kausi 2019 menee testatessa ja todelliset tavoitteet on asetettu kaudelle 2020.
– Erityisen ylpeä olen siitä, että tämä on tässä kylillä rakennettu suomalaisvoimin, muistuttaa Samu Kemppainen aiheellisesti.

Korkea hatunnosto Kemppaiselle ja koko projektissa mukana olevalle ryhmälle, sekä paljon menestystä ja mahdollisimman vähän teknisiä murheita alkavalle kaudelle.

Samu Kemppainen

Uusin numero