Suomessa myytävien kaksipyöräisten merkkivalikoima laajenee, kun MP-Racing aloittaa Italjetin maahantuonnin.
Italjet on yksi harvoista italialaisista moottoripyörävalmistajista, joka on alusta lähtien ollut saman perheen omistuksessa. Yhtiön perustaja Leopoldo Tartarini perusti yrityksen 1959. Tätä ennen hän tuli tunnetuksi menestyksellisenä moottoripyöräkilpakuskina.
Nykyisin Italjetilla on maahantuojia 48 eri maassa ja Leopoldo Tartarinin poika Massimo jatkaa isänsä tavoin samalla intohimolla ja innostuksella uusien tuotteiden kehittelyä. Uusi DRAGSTER 125/200 on tästä erinomainen esimerkki.
Lempinimi “Urban SuperBike”, eli vapaasti kääntäen ”Urbaani Sporttiskootteri” kuvaa erinomaisesti uuden DRAGSTER:in olemusta, ominaisuuksia ja tekniikkaa. Alkuperäisen konseptimallin aggressiivinen muotoilu ja olemus on toteutettu lähes sellaisenaan. Sitä on terästetty alan laadukkailla jarru-, jousitus- ja moottoriosilla. Tuloksena on huippuluokan kokonaisuus, joka on niin tekniikan kuin varustelun ja muotoilunsa osalta tehty heille, jotka haluavat kaikin puolin vain parasta, eivätkä tyydy kompromisseihin.
Uuden sukupolven DRAGSTER:in runko on laadukkaiden sporttipyörien tavoin tukeva, teräsputkesta koottu, avoin kolmitukirakenne, eli ns. trellis-runko, jossa on alumiinista koneistetut vahvikeosat. Patentoitu ISS-ohjausrakenne on Ducati Tesi -tyyppinen, toispuolisella, alumiinisella keinuhaarukalla toimiva kokonaisuus. Sen etuna on muun muassa jousituksen liikkeistä riippumatta vakaa ohjauskäytös.
DRAGSTER:in ajo-ominaisuudet on optimoitu sijoittamalla 9-litran polttoainesäiliö jalkatappien tasolle. Näin painopiste on mahdollisimman alhaalla, mikä takaa erinomaisen vakaat ja ketterät ajo-ominaisuudet.
Vakaa ajokäytös hyödyntää myös renkaiden pito-ominaisuudet täysin joka tilanteessa. Uuden DRAGSTER:in Pirelli Angel -rengastus on sekin huippuluokkaa. Rengaskoko on edessä 120/70R12 ja takana 140/60R13.
Edessä ja takana on Brembo-levyjarrut. Ne varmistavat hyvän ja tehokkaan jarrutuntuman sporttisessakin ajossa. Sporttisen ulkonäön viimeistelevät tyylikkäät, alumiiniset ohjaustangot sekä laadukkaat hallintakahvat ja -painikkeet. Jarrujen Bosch ABS-järjestelmä on suunniteltu ja kehitetty nimenomaan uuden DRAGSTER:in vaatimusten mukaan.
Voimanlähteen osalta valittavissa on 125- tai 200-kuutioinen, moderni, EU5-hyväksytty, nestejäähdytteinen, nelitahtimoottori. Magneti Marellin elektronisella polttoainesuihkutuksella ja kahdella yläpuolisella (DOHC) nokka-akselilla varustettu, neliventtiilinen moottori tuottaa takapyörästä mitattuna 125-kuutioisena 10 kW (13 hv) ja 200-kuutioisena 13 kW (18hv).
Jos vakiotehot eivät riitä on tarjolla Power Parts -viritysosia. Tältä osin Italjet tukeutuu alan johtaviin valmistajiin kuten Akrapovič, Malossi, Brembo ja Öhlins. Power Parts -osilla 125-kuutioisesta puristetaan täydet 15 hv ja 200-kuutioisesta yli 20 hv.
DRAGSTER 125/200 värivaihtoehdot ovat punainen, keltainen ja musta.