MotoGP: Vinales shakedown-testien nopein – Fernandez nopein rookie

Maverick Vinales, Aprillia

Sepangin radalla ajettu MotoGP-luokan kolmen päivän shakedown-testi on päättynyt. Aprilia-kaksikko Maverick Vinales ja Aleix Espargaro kellottivat kaksi nopeinta kierrosaikaa, joskin testien pääpaino oli aivan muualla kuin huippukierrosajoissa.

Seuraava virallinen kahden päivän testi Sepangissa ajetaan 5.-6. helmikuuta. Nyt testattiin uusia osia ja rookie-kuljettajat totuttelivat uusiin ärhäkämpiin ratsuihinsa. Esimerkiksi Tech3 KTM Factory Racingin tulokaskuljettaja Raul Fernandez sanoi testien aikana, että parhaiten oppii tuntemaan pyörää ja sen rajoja ajamalla mahdollisimman paljon kierroksia ja tekemällä pyörään siinä välissä mahdollisimman vähän muutoksia. Tiimikaveri Remy Gardner puolestaan joutui ottamaan vielä varovasti rannevammansa jäljiltä, ja Gardner sanoikin ranteen kipeytyvän jonkin verran päivän edetessä. Gresinin tulokaskuljettaja Fabio Di Giannantonio joutui heittämään kahden viimeisimmän testipäivän osalta pyyhkeen kehään, sillä korkea lämpötila ja tehokkaan pyörän käskeminen veivät ensimmäisenä testipäivänä mehut miehestä ja vatsaoireet estivät täysipainoisen ajamisen.

Michele Pirro

Ducati

Ducatin tehdastiimin testikuski Michele Pirro paiski radalla pitkiä päiviä. Tehdas-Ducatissa kokeiltiin sekä paluuta vanhaan pidempään pakoputkiversioon ja välillä testattiin lyhyempää mallia, jotta saatiin niiden kesken vertailukelpoista dataa. Ducatissa nähtiin myös sama uusi aeropaketti, jota bolognalaistiimi käytti Jerezin testeissä. Näytti myös kuin Ducatissa olisi ollut uusi takasvingi.

Yamaha

Tehdastiimi testasi uutta aeropakettia, jossa olis selvästikin lainattu piirteitä Aprilia RS-GP:stä. Näytti myös että Yamaha olisi testannut uutta runkoa.

Stefan Bradl

Honda

Testivastuussa oli Stefan Bradl testaten mm. toista runkovaihtoehtoa, joka nähtiin jo Jerezin testeissä. Lisäksi pakoputkisto ja pyörän takapää oli päivitetty sitten Jerezin testien.

Aprilia

Ensimmäisenä päivänä noalelaisvalmistajan tehdastiimin pyörää ajoi testikuljettaja Lorenzo Savadori, ennen kuin Vinales ja Espargaro hyppäsivät puikkoihin toisena päivänä. Pyörän keulan muotoa oli päivitetty ja myös uusi pakoputkisto näki Malesian shakedownissa päivänvalon. Erikoisuutena voidaan mainita Aprilian testanneen myös uutta alumiinisvingiä, kun italialaistiimi on yleensä käyttänyt hiilikuituista svingiä.

Dani Pedrosa

KTM

Jerezin testeissä nähtyä uutta aeropakettia testattiin myös Malesian shakedownissa. Päivitetty versio svingistä nähtiin Dani Pedrosan testaamassa pyörässä. Toisena testikuljettajana Kotarilla oli tuttuun tapaan Mika Kallio.

Suzuki

Suzukin tehdaspyörän katteiden sivuilla nähtiin aavistuksen erilaiset siivet kuin mitä tehdastiimi käytti viime vuonna. Se on yksi osoitus siitä, että MotoGP-luokassa pienetkin muutokset voivat olla tärkeitä. Päällisin puolin ei Suzukeissa suuria muutoksia näkynyt, mutta epäilemättä piilossa olevia muutoksia oli sitäkin enemmän. 

Uusin numero