MotoGP-testit Misano: Quartararo nopein, Marquezille 100 kierrosta täyteen

Kahden päivän MotoGP-testit Misanossa päättyivät Yamaha-kuljettaja Fabio Quartararon viedessä nopeimman kierrosajan. Tiimit testasivat jo ensi vuoden runkoja ja komponentteja.

Misanon GP:n jälkeen maanantai oli huilipäivä, mutta tiistaina ja keskiviikkona kaikki kuusi mukana olevaa moottoripyörämerkkiä testasivat Misanon radalla. Suuressa roolissa olivat ensi kauden runko- ja aerodynamiikkaratkaisut.

Yamaha

Franco Morbidelli, Yamaha

Kahden päivän yhdistetyissä tuloksissa ykköseksi nousi Yamahan tehdastiimin ykköstykki Fabio Quartararo keskiviikon aamupäiväsessiolla ajamallaan ajalla 1.31,054. Ennen testejä puhuttiin paljon Yamahan uudesta moottorista. Jotain Yamahan uudistuksista kertoo se, että Quartararolle mitattu huippunopeus 298,3 kilometriä tunnissa oli koko joukon kolmanneksi korkein ja alle kaksi kilometriä tunnissa vähemmän kuin nopeimmalla eli Pramac Ducatin Jorge Martinilla. Yamaha testasi myös uutta runkoa ja kokeili uudenlaisia aerodynaamisia ratkaisuja, jotka Quartararon ja Morbidellin pyörissä olivat lisäksi erilaisia. Vaikka testien pääpaino oli vuoden 2023 pyörän kehityksessä, niin tiimipäällikkö Massimo Meregalli ennakoi että uusi runko saatetaan ottaa käyttöön jo heti seuraavassa MM-osakilpailussa eli Aragonissa. Positiiviset tulokset sekä uuden moottorin että rungon suhteen antavat varmasti lisää uskoa Quartararolle tämän taistellessa tämän vuoden maailmanmestaruudesta.

Honda

Hondan testikuljettaja Stefan Bradl

Koko testien kovin puheenaihe oli Hondan ykkösnyrkki Marc Marquezin paluu takaisin tositoimiin kesäkuisen käsileikkauksen jälkeen. Tiistaina espanjalainen kiersi Misanon radan 39 kertaa ja keskiviikkona 61 kertaa, jolloin testien kokonaiskierrosmääräksi tuli tasan 100. Se on hyvä merkki Marquezin toipumisesta ja paluusta takaisin myös kisamiehistöön. Marquez ajoi testeissä kolmella eri RC213V-pyörällä, joista kaksi oli tämän vuoden mallia ja yksi enemmänkin jo vuoden 2023 mallia. Testikuski Stefan Bradl kokeili erilaisia ilmanottojärjestelmiä sekä pakoputkistoja pyörässä ajoi lisäksi myös viime vuoden pyörällä. Bradl testasi tiistaina Kalexin alumiinista takahaarukkaa ja samanlainen nähtiin yhdessä Marquezin pyöristä keskiviikkona. Kahden päivän yhteisajoissa Marquez oli Honda-kuskeista nopein sijalla 13, mutta vain vajaat 0,6 sekuntia Quartararoa jäljessä.

Ducati

Enea Bastianini, Gresini Ducati

Ducati-kuskeista nopein oli sunnuntain kisan voittanut Francesco Bagnaia. Tuloslistalla hän on kakkonen, reilun kympin Quartararon takana. Sunnuntain kilpailussa kovan vastuksen Bagnaialle antanut Enea Bastianini oli tulosluettelossa neljäntenä, kymmenyksen Bagnaian takana. Ducati keskittyi uuden rungon ja aerodynamiikkaosien testaamiseen. Jack Miller kaatui mutkassa neljä, kuljettajan kerrotaan selvinneen ilman loukkaantumista. 

Aprilia

iMaverick Vinales oli tällä kertaa Aprilia-kuljettajista nopeampi.

Aprilia oli testeissä erittäin hyvässä vauhdissa, sillä molemmat sijoittuivat tuloksissa kärkiviisikkoon, Vinales kolmanneksi ja Espargaro viidenneksi. Aleix Espargaro kaatui keskiviikkona aamupäivällä ja loukkasi vasemman pikkurillinsä. Tämän hetken tietojen mukaan siinä on kipua mutta leikkausta ei tarvita ja Espargaro uskoo ajavansa Aragonin kisassa. Aprilia testasi uutta runkoa ja Yamahan tavoin uskoi ottavansa sen käyttöön jo Aragonin kisassa. Myös noalelaistehtaan pyörien  aerodynamiikkaan haettiin testeissä parannuksia. 

KTM

Red Bull KTM Factory Racingin tiimipäällikkö Francesco Guidottin mukaan heillä ei ollut testeissä vuoden 2023 pyörää, mutta sen sijaan tiimi testasi runsaasti muita ensi kaudelle tulevia osia pyörässään. Miguel Oliveira oli oranssin tiimin kuljettajista nopein, reilun viisi kymmenystä Quartararosta jääneenä. Pääosan uusien osien testityöstä tekivät Brad Binder sekä Kotarin testikuski Dani Pedrosa.

Suzuki

Tämän kauden päätteeksi MotoGP-luokassa lopettava Suzuki ajoi vain ensimmäisenä testipäivänä. Alex Rinsin rinnalla tehdaspyörää testaamassa nähtiin loukkaantunutta Joan Miriä tuurannut Dominique Aegerter, joka näin sai GSX-RR:llä ensipuraisun MotoGP-luokan pyörästä. 31-vuotiaalla sveitsiläisellä on pitkä ja menestyksekäs ura takanaan. Hän on kilpaillut MM-tasolla vuodesta 2006 alkaen, ensin neljä kautta 125-kuutioisissa ja Moto2-luokan MM-sarjaa hän ehti ajaa peräti 11 kauden ajan, ennen kuin vaihtoi Supersport-luokkaan ja voitti siellä maailmanmestaruuden viime kaudella. Tällä kaudella hän voitti jo MotoE-luokan World Cupin ja johtaa myös Supersport-luokan MM-pistetaulukkoa.

Uusin numero