Tänään Sepang International Circuitilla Malesiassa ajetaan MotoGP-sarjan MM-pisteitä. Samoin ajettiin päivälleen 11 vuotta sitten, ja se päivä ei unohdu.
23.10.2011 Sepang. MotoGP-luokan kilpailun toisella kierroksella Colin Edwards ja Valentino Rossi taistelevat lähes rinnakkain. Yhtäkkiä Marco Simoncelli menettää renkaidensa pidon, ja kun pito yhtäkkä palaa, suistuu Simoncelli jyrkästi ajolinjan poikki. Edwards ja Rossi eivät mitenkään kykene väistämään, vaan osuvat Simoncelliin, jolle osumat ovat kohtalokkaita.
20. tammikuuta 1987 syntynyt Marco Simoncelli ehti lyhyellä urallaan voittaa 250-kuutioisten maailmanmestaruuden kaudella 2008. Simoncelli kilpaili MM-tasolla 125-kuutioisissa kaudet 2002-2005, 250-kuutioisissa 2006-2009 ja nousi sen jälkeen MotoGP-luokkaan. Kuninkuusluokassa hän ei ehtinyt Gresini-Hondallaan voittaa, mutta ajoi kaudella 2011 kahdesti paalulle ja yhtä monta kertaa podiumille. Kesken jääneen kauden 2011 loppupisteissä Simoncelli sijoittui kuudenneksi. Hän oli sekä otteillaan radalla että henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan ehtinyt jo nousta yhdeksi koko sirkuksen suosituimmista kuljettajista ja hänen ensimmäistä kuninkuusluokan voittoaan ja maailmanmestaruuttaan odotettiin innolla. Sepangin tapahtumien seurauksena niin ei ikinä käynyt, vaan Simoncelli menehtyi samana päivänä eli 23.10.2011.
Tänään Sepangissa ajetaan jälleen MotoGP-luokan MM-pisteistä. Maailmanmestaruudesta kovimmin taisteleva kolmikko Francesco Bagnaia – Aleix Espargaro – Fabio Quartararo starttaa kilpailuun tiiviinä ryhmänä, mutta yllättäen vasta lähtöruuduista 9, 10 ja 12 (samassa järjestyksessä kuin nimet edellä lueteltu). Pystyykö Bagnaia nousemaan yhdeksännestä ruudusta niin, että hän varmistaa maailmanmestaruuden jo Sepangissa? Vai ajaako toisesta lähtöruudusta starttaava Enea Bastianini kolmikolta karkuun ja kaventaa 42 pisteen eroaan MM-kärkeen niin, että Bastianini nousee vielä taistelemaan tasapäisesti mestaruudesta Valencian päätösosakilpailussa?