GP-komissio pyrkii poissulkemaan uudella linjauksellaan sen, että kuljettajat eivät sorru ottamaan loppukaudella liian kovia riskejä, vaikka rangaistuspistesaldo sen tavallaan sallisikin. Tästä eteenpäin pisteet eivät siis pyyhiydy automaattisesti pois kauden päätteeksi.
Pisteytys pysyy muilta osin samalaisena kuin päättyneelläkin kaudella, eli kilpailun johto voi rankaista rikkeen tehnyttä kuljettajaa näkemyksensä mukaisesti ja tapauskohtaisesti 1-10 pisteellä.
Neljän (4) rangaistuspisteen täyttyminen merkitsee kuljettajalle viimeisen lähtörivin paikkaa seuraavassa GP:ssä.
Seitsemän (7) rangaistuspistettä merkitsevät puolestaan sitä, että kuljettaja joutuu lähtemään kilpailuun varikkosuoralta.
Kymmenen (10) rangaistuspistettä merkitsevät kuljettajan hyllyttämistä yhdestä GP:stä. Tämän rangaistuksen jälkeen pisteet nollautuvat.
Uusi systeemi osoittautui viime kaudella onnistuneeksi, sillä rangaistuspisteet jäivät loppujen lopuksi varsin vähiin.
MotoGP-luokan maailmanmestariksi ajaneella Marc Marquezilla oli tosin vaara pudota loppukaudella viimeiseen lähtöruutuun, sillä hänen tiliään rassasi kolme rangaistuspistettä.
Marquezia rankaistiin Silverstonen radalla ajetussa Britannian GP:ssä kahdella pisteellä, koska hän ei hidastanut vauhtiaan warm up-sessiossa keltaisista lipuista huolimatta.
Aragonin GP:ssä Espanjassa Marquez puolestaan osui kisassa Honda-tiimikaverinsa Dani Pedrosan pyörään sillä seurauksella, että kilpailun johto ojensi espanjalaisnuorukaista yhdellä pisteellä.
Madridissa koolla ollut GP-komissio käsitteli kokouksessaan edelleen myös kustannusten leikkaamista Moto3-luokassa. Uudet säännöt astuvat tältä osin voimaan vuonna 2015.