Suzukin ilmoitettua halustaan vetäytyä MotoGP-luokasta tämän kauden päätteeksi alkoi välittömästi keskustelu tuleeko sen tilalle korvaava tiimi tai jopa korvaava pyörämerkki, jotta pyörien määrä gridissä säilyisi entisellään.
Suzukin ilmoitus MotoGP-luokasta vetäytymisestä oli yllättävä. Syyksi on helppo tarjota taloudellisia asioita, mutta vahvistamattomien huhujen mukaan takana lienee vieläkin isompia asioita joista ei vielä ole julkisuudessa puhuttu, ainakaan virallisesti. Palataan niihin sitten, kun on käytössä muutakin kuin huhuja.
Luonnollisesti samalla hetkellä alkoi myös spekulointi, tulisiko joku uusi tiimi tai uusi moottoripyörämerkki täyttämään Suzukilta tyhjäksi jäävät lähtöruudut. Mugellon kisan aikana huhut ja spekuloinnit paisuivat entisestään. MotoGP-luokkaan ei uusi valmistaja voi lähteä mukaan noin vain hallituksen päätöksellä, sillä kyseessä on prototyyppiluokka eikä tuotantopyöristä siten voi muokata kilpailukäyttöön sopivaa laitetta. Japanilaismerkkejä on Suzuki mukaanlukien ollut viime vuosina MotoGP-luokassa kolme, vain Kawasaki ei ole mukana. Koska limenvihreä japanilaismerkki on dominoinut World Superbike -sarjaa Jonathan Rean johdolla jo lähes vuosikymmenen, niin olisiko seuraava steppi palata MotoGP-sarjaan yli vuosikymmenen tauon jälkeen? Kawasaki Heavy Industries -konsernin kassasta tuskin MotoGP-hankkeen takia alkaisi pohja paistaa, joten teoriassa ja taloudellisesti ajatus on täysin mahdollinen. Tämän hetken tietojen mukaan Kawasakia ei kuitenkaan kiinnosta paluu MotoGP-luokkaan, joten Kawasakin yli voidaan vetää henkselit tässä asiassa.
Entäpä muut vaihtoehdot? Koska MotoGP-pyörän kehittely vaatii aikaa, niin yksinkertaisin ratkaisu olisi jos MotoGP-luokassa mukana oleva KTM lisäisi talliensa määrää ja brändäisi uuden tallin joko GasGasiksi tai Husqvarnaksi. Ei sikäli mahdoton ajatus, että onhan GasGas mukana Moto3- ja Moto2-luokissa, vaikka esimerkiksi jälkimmäisessä kaikkien tiimien moottorit tulevat Triumphilta ja suurin osa tiiimeistä käyttää Kalexin runkoja. Tällä hetkellä KTM on mukana kahdella käytännössä tehdastiimillä, sillä Tech3-tiimi ei ole mikään satelliittitiimi vaan käytännössä toinen KTM:n tehdastiimi. Olisiko KTM:n suunnitelmissa kuitenkin mieluummin kehittää pyörästä vieläkin parempi ja taistella yhä useammin yksittäisten kilpailujen voitoista ja myös ensimmäisestä MotoGP-luokan maailmanmestaruudesta kuin lisätä tiimien ja pyörien määrää nykyisestä neljästä?
BMW. Tämän hetken vahvimpana uutena merkkinä MotoGP-luokkaan pidetään Bemaria. Ja nyt jo ensimmäiset huutavat, että eihän saksalaismerkki ole edes pystynyt rakentamaan voittajapyörää Superbiken MM-sarjaan, joten miten se voisi menestyä MotoGP-luokassa. Verratkaapa Suzukiin, se on pärjännyt loistavasti MotoGP-luokassa ja voitti kuljettajien maailmanmestaruuden Joan Mirin ajamana kaudella 2020. Ja mikä on Suzukin tilanne tällä hetkellä Superbikessä? Ei mikään! Jos BMW nyt päättäisi tulla mukaan MotoGP-luokkaan, niin sen pyörä olisi valmis aikaisintaan kaudeksi 2024. Mitä tapahtuisi välimenokaudella 2023, jolloin Suzuki olisi jo pois eikä Bemarin oma pyörä olisi vielä valmis. Villeimmät huhut ennustavat, että Bemari ostaisi Suzukin tiimiltä myös pyörät ja ajaisi käytännössä Bemareiksi ulkoisesti meikatuilla Suzukeilla ensi kauden. Kuulostaa absurdilta ajatukselta, mutta rahalla ja sopimuksilla on ihmeellinen voima, myös ja erityisesti moottoriurheilumaailmassa. Ehdoton valtti tällöin olisi valmiit, kilpailukykyiset pyörät ja kaksi nopeaa kuljettajaa (Joan Mir ja Alex Rins). Bemarilla olisi tällöin myös käytössään mainio referenssipyörä johon verrata uuden MotoGP-Bemarin kehitystä ja nopeutta.
Mutta nämä kaikki ovat tällä hetkellä vasta huhuja. Jäädään odottamaan, ammutaanko niiltä siivet vai saavatko ne vahvistusta lähiaikoina.