Kilpailun johto teki tämän ja samalla historiallisenkin päätöksen sen jälkeen, kun epäilykset Bridgestonen takarenkaan kestosta Phillip Islandin uudella asfattipinnalla nousivat lauantaina yhä voimakkaammin esiin.
Bridgestonen mukaan he eivät voi taata näissä olosuhteissa slicks-renkaan kestoa 14 kierrosta enempää.
Kuljettajat voivat käyttää Phillip Islandilla vain kovempaa seosta ja näin ollen uusilla renkailla varustettu pyörä on käytävä vaihtamassa ratavarikolla ennen 14 kierroksen täyttymistä. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että varikolla käy melkoinen vilske aikaisintaan 12. tai viimeistään 13. kierroksen jälkeen. Lisäksi kilpailu lyhennetään alustavasta 27 kierroksesta yhdellä.
– Siitä tulee varmasti mielenkiintoista, vaikka itse olisinkin ollut lyhyemmän kilpailun kannalla. Tämä on nyt kuitenkin kilpailun johdon päätös, kuittasi jo Australiassa mahdollisuuden mestaruuteen omaava Marc Marquez.
Moto2-luokassa on sama ongelma Dunlopin renkaiden kanssa. Moto2:ssa kisapituus on sunnuntaina vain 13 kierrosta. Moto2:ssa kaluston vaihtaminen MotoGP:n malliin on mahdotonta, koska kuljettajilla on käytössään vain yksi ajokki.
Moto3-luokassa kilpaillaan niin ikään Dunlopin renkailla. Moto3:ssa ei tule kuitenkaan muutosta kisapituuteen. Edessä on 23 kierroksen kilpailu.