Taistelu MotoGP-luokan kuljettajien maailmanmestaruudesta tiivistyy. Kun jäljellä on kolme MM-osakilpailua, niin mestaruudesta taistelee käytännössä vielä viisi kuljettajaa.
Teoriassa maailmanmestaruuteen on vielä mahdollisuus seitsemällä kuljettajalla, sillä MM-pisteissä kuudentena olevan Brad Binderin (KTM) ero kärkimies Quartararoon on 65 pistettä ja seitsemäntenä olevan Johann Zarcon (Pramac Ducati) ero 68 pistettä, kun kolmesta voitosta on vielä tarjolla yhteensä 75 pistettä. Binderin tai Zarcon mestaruus toteutuisi kuitenkin käytännössä vain siten, että koko kärkiviisikko epäonnistuisi totaalisesti kaikissa jäljellä olevissa kolmessa GP-kisassa.
Viiden kärki sen sijaan on enemmän kuin mielenkiintoinen. MM-pistekärjessä olevan Fabio Quartararon (Yamaha) ero Ducatin ykkösmies Francesco Bagnaiaan on vain kaksi pistettä. Aprilian Aleix Espargarokaan ei ole Quartararosta kuin 20 pisteen päässä. Piste-eroakin tärkeämpää on tuijottaa ”kuntopuntaria”, eli katsoa miten MM-pistetilaston kärkimiehet ovat kauden loppupuolen kisoista pisteitä keränneet. Silloin nousevat esiin MM-pisteissä neljäntenä oleva Enea Bastianini (Gresini Ducati, 39 pistettä Quartararon takana) ja seuraavana pisteissä oleva Jack Miller (Ducati, 40 pistettä Quartararon takana). Viimeisestä kolmesta MM-osakilpailusta Bastianini on saalistanut 42 MM-pistettä ja Miller peräti 56, kun taas kärkikolmikon pistemäärät ovat selvästi vaatimattomampia: Quartararo 8, Bagnaia 36 ja Espargaro 21. Jos suuntaus jatkuisi samana, niin Bastianinin ja Millerin mahdollisuudet mestaruuteen olisivat käytännössä yhtä hyvät kuin kärkikolmikollakin. Millerillä on puolellaan se etu, että hän lähtee Ducatin tehdastiimistä joka tapauksessa tämän kauden jälkeen, joten saattaa olla ettei hän kuule eikä näe mahdollisesti kisan aikana annettavia tallimääräyksiä, vaan ajaa sumeilematta kilpailun voitosta. Teoriassa näin pitäisi ollakin niin kauan kuin Millerillä on teoreettiset mahdollisuudet itse nousta mestaruuteen.
Kenelle sopivat jäljellä olevat radat (Phillip Island, Sepang ja Valencia) parhaiten, ja tämä kysymys voidaan esittää sekä kuljettaja- että pyörämerkkikohtaisesti. Esimerkiksi ensi viikonlopun Australian GP:n kohdalla on vaikea sanoa kenelle nykykuskille tai -pyörälle rata sopii tai ei sovi, sillä Phillip Islandilla ajettiin MM-pisteistä viimeksi ennen koronaa kolme vuotta sitten eli 2019. Millerille kyseessä on kotikisa, onko se tuoreelle, viime viikonlopulla avioituneelle ukkomiehelle sitten etu vai tuoko lisää paineita? Ja mitä tekee Marc Marquez, tuleeko Honda-mies sekoittamaan MM-taistoa nousemalla mukaan Phillip Islandin voittokamppailuun? Myös Aprilian Maverick Vinales on aikaisemmin osoittanut Phillip Islandin radan sopivan hänelle mainiosti, joten sekin on mahdollista että Vinales pystyy taktikoinnillaan parantamaan tiimikaveri Espargaron asetelmia MM-taistossa.
MotoGP-kaudesta on jäljellä vielä kolme MM-osakilpailua. Australian GP Phillip Islandin radalla ajetaan sunnuntaina 16. lokakuuta. Sen jälkeen on vuorossa Sepangin osakilpailu viikkoa myöhemmin, ja kausi päättyy marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna Valencian Ricardo Tormo -radalla, jossa viimeistään varmistuu MotoGP-luokan maailmanmestarin nimi.