MotoE-luokka ajoi Jerezissä kolmen päivän testit maaliskuun alkupuolella. Millainen on luokassa käytettävän Energica Ego Corsa -sähköpyörän suorituskyky verrattuna MotoGP-sarjan muissa luokissa käytettäviin pyöriin?
Energica Ego Corsa -sähköpyörän tehoksi ilmoitetaan 160 hevosvoimaa. Vääntölukemaksi kaudella 2020 käytettävälle pyörälle ilmoitetaan 215 newtonmetriä ja painoksi 260 kiloa. Huippunopeutta se kelaa valmistajan mukaan 270 kilometriä tunnissa. Jos kuljettajan painoksi arvioidaan 60-65 kiloa ja ajovarusteet nostavat sitä noin 10 prosentilla, voidaan kuljettajan painona käyttää 70 kilon lukemaa. Pyörän ja kuljettajan yhteispaino on siis noin 330 kiloa. Tämä on muihin luokkiin vertaamiseksi oleellinen tieto, sillä MotoGP-luokassa minimipaino on määrätty pelkälle pyörälle, sen sijaan Moto2- ja Moto3-luokissa minimipaino ilmoitetaan kuljettajan ja pyörän yhteispainolle.
Jerezin MotoE-testien nopeimman kierrosajan ajoi italialainen Matteo Ferrari kiertämällä radan aikaan 1.47,494. Huippunopeutta hänelle mitattiin 216,2 km/h.
Vuoden 2019 Jerezin MotoGP-viikonlopun Moto3-luokan voittoon ajoi italialainen Niccolo Antonelli, jonka nopein kilpailussa ajama kierros oli 1.46,623. Se on 0,871 sekuntia nopeampi kuin MotoE-testeissä ajettu nopein kierros, eli Moto3 tulee kierrokselta maaliviivalle noin 36 metriä ennen MotoE-pyörää. Jerezin radalla ei juhlita suurilla huippunopeuksilla, sillä pisimmälläkin suoralla on mittaa vain 607 metriä. Antonellille mitattiin parhaimmillaan 212,9 km/h huippunopeus, eli 3,3 km/h vähemmän kuin MotoE-pyörälle. Tämä on luonnollista, sillä Moto3-pyörille ilmoitettu teho on vain noin 55 hevosvoiman luokkaa. Kun Moto3-pyörä on suorilla aavistuksen hitaampi, on se siis mutkissa mennyt kovempaa kuin MotoE-pyörä. Se on jo fysiikan lakien mukaan oletettavaakin, sillä MotoE-pyörän ja kuljettajan yhteisen 330 painon sijaan Moto3-pyörän ja kuljettajan yhteispainoksi määrätään säännöissä alle puolet tästä, vain 152 kiloa.
Moto2-luokan palkintopallin korkeimmalle korokkeelle nousi italialainen Lorenzo Baldassarri. Nopeimmillaan hän kiersi Jerezin 4,4 kilometrin pituisen radan aikaan 1.41,539. Eroa MotoE-pyörään kertyi kierroksella siis 5,955 sekuntia, eli matkassa mitattuna yhden kierroksen aikana eroa tulee 257 metriä. Baldassarrin noin 140-hevosvoimaisen Triumph-moottorin vauhdittaman Moto2-pyörän huippunopeudeksi mitattiin 243,7 km/h. Moto2-pyörän ja kuskin säännöissä määritelty yhteisminimipaino on 217 kiloa eli yli 100 kiloa vähemmän kuin MotoE:llä, joten lähes kuuden sekunnin kierrosaikaero selittyy sillä, että eroa kertyy Moto2-pyörän hyväksi sekä suorilla että mutkissa.
MotoGP-luokan valtias Marq Marquez kiersi Hondallaan Jerezin radan kilpailussa aikaan 1.38,051. Huippunopeutta hänelle mitattiin 285 km/h. Säännöissä MotoGP-luokan pyörän minimipainoksi määrätään 157 kiloa, joten yhteispaino kuljettajan kanssa on noin 227 kiloa. Yhdellä kierroksella MotoGP-pyörä jättää MotoE-pyörää siis 9,443 sekuntia. Kun Marquezin keskinopeudeksi ilmoitettiin 161,2 km/h, ehtii hän maaliviivalle silloin kun MotoE-pyörällä on kierroksesta jäljellä vielä 422 metriä.
Lue myös: