Motocrossin MM-maajoukkuekilpailun Suomen kokoonpano nimetty

Jere Haavisto, kuva: Marko Vihriä

Suomen Moottoriliitto on nimennyt Suomen kokoonpanon motocrossin suurimpaan yksittäiseen arvokilpailuun, maajoukkueiden maailmanmestaruuskilpailuun. Suomea Italian Mantovassa 25.-26. syyskuuta järjestettävässä kilpailussa edustavat Emil Weckman, Miro Sihvonen ja Jere Haavisto.

”Motocrossin olympialaisissa”, eli Motocross of Nations -kilpailussa (MXoN) Suomen maajoukkueen edustusmiehityksen muodostavat kansainvälistä kilpailukokemusta omaavat, nuoret kuljettajat.

19-vuotias, Sipoon Moottorikerhon Emil Weckman on maajoukkueen ensikertalainen ja kilpailee MM-maajoukkuekilpailussa MX2-luokassa. Italialaista Honda Assomotor Racing -tiimiä edustavan Weckmanin pääsarja tällä kaudella on kivikova EMX250 Euroopan mestaruussarja, josta hänen paras eräsijansa on Ison-Britannian osakilpailussa ajettu kolmostila. Lisäksi hän on tienannut kuluvalla kaudella ensimmäiset MM-pisteensä sijoittumalla MX2-luokan Italian osakilpailun ensimmäisessä erässä 18:ksi. Weckmanin aikaisempiin saavutuksiin kuuluu myös kaksi junioreiden EMX150-luokan Euroopan mestaruutta vuosilta 2015 ja 2016.

22-vuotias, Vantaan Moottorikerhon Miro Sihvonen kilpailee MM-maajoukkuekilpailussa MXGP-luokassa. Tänä vuonna ruotsalaista JWR Honda Racing -tiimiä edustava Sihvonen on moninkertainen SM-mitalisti ja saavuttanut menestystä myös kansainvälisissä sarjoissa. Sihvonen on edustanut Suomea maajoukkueiden MM-kilpailussa vuosina 2015 ja 2016.

22-vuotias, Tampereen Motocrossin Jere Haavisto kilpailee MM-maajoukkuekilpailussa Open-luokassa. Kotimaista Silve Racing -tiimiä edustava Haavisto on muun muassa MX2-luokan Suomen mestari vuodelta 2017 ja tällä hetkellä hän on kotimaisen pääluokan, MX1, Suomen mestaruussarjassa neljäntenä. Haavistolla on niin ikään vuosien kokemus kansainvälisistä kilpailuista ja saavutuksena muun muassa MM- ja EM-pisteitä sekä junioriajoilta EMX150-luokan EM-hopea. Hän edusti Suomea maajoukkueiden MM-kilpailussa vuonna 2015 ja 2017.

Suomen joukkueenjohtajana toimii vuosikymmenien kokemuksen motocrossin parissa omaava ja muun muassa EM-sarjassa omaa Manninen Bros -tiimiä pyörittänyt Kusti Manninen.

Miro Sihvonen, kuva: Marko Vihriä

Suurimmat panokset karsintaan

Motocrossin arvostetuin yksittäinen kilpailu, MM-maajoukkuekilpailu, kerää yhteen maailman parhaat kilpailijat taistelemaan maajoukkueiden paremmuudesta. Kilpailu on järjestetty vuodesta 1947 lähtien, mutta viime vuonna se jäi väliin koronapandemian takia.

Suomi oli edellisen kerran MM-maajoukkuekilpailussa mukana kaudella 2017, muttei silloin selviytynyt lauantain karsinnasta sunnuntain A-finaalieriin. Edellisen kerran Suomi oli mukana A-finaalissa vuonna 2014, jolloin maamme sijoittui 17:ksi. Suomi lähtee tämänvuotiseen kilpailuun päätavoitteenaan saavuttaa paikka 20 parhaan maan A-finaalista.

Karsinnat ajetaan luokkakohtaisesti, eli kolmessa erässä. Tuloksiin lasketaan kaksi parasta tulosta. Aiempina vuosina karsinnasta on menty A-finaaliin noin 30 sijoituspisteellä. Yksi, 20:s, A-finaalipaikka on mahdollista saavuttaa sunnuntaisesta B-finaalierästä, mutta suora paikka karsinnoista olisi suomalaisten kannalta parempi.

– Päätavoitteemme on A-finaalipaikka. Ohittaminen on Mantovan radalla todella vaikeaa, joten lähtöjen merkitys korostuu. Jos pystyy olemaan startissa viiden joukossa, uskon, että kuskimme pystyvät varsinkin silloin ajamaan riittävän hyville sijoille. Weckmanin toivon yltävän kymmenen joukkoon, minkä jälkeen Haavistolle tai Sihvoselle pitäisi riittää sijoitus 20 joukossa, Suomen joukkueenjohtaja Kusti Manninen laskeskelee.

– Weckmanin kauteen valmistautuminen sujui todella hyvin, hän on ajanut kovan tuloksen EM-erässä ja myös MM-pisteille. Harmittavasti Weckman loukkaantui heinäkuussa Hollannin MM-osakilpailussa, mutta on jo päässyt takaisin harjoittelemaan ja tulee ajamaan vielä ainakin Turkin MM-osakilpailun ennen maajoukkuekisaa. Positiivista on, että Mantovan rata on hänelle varsin tuttu ja hänen tiiminsä majapaikka on vain 50 kilometrin päässä sieltä.

– Sihvonen kisaa korkeimmalla tasolla MM-sarjassa ja kun Sihvonen on kisannut Suomessa, on hän myös ollut nopein kuski radalla. Sihvosen kokemus kansainvälisistä kisoista ja maajoukkuekisasta on varmasti tarpeen haettaessa jatkopaikkaa finaaliin.

– Haavisto on kilpaillut tänä vuonna hyvin Suomessa ja teki erinomaisen tuloksen EM-osakisassa Latviassa muutama viikko sitten. Haavistolla on pitkä kokemus kansainvälisistä kisoista ja hän on myös Sihvosen tapaan edustanut Suomea maajoukkueiden MM-kisassa.  

– Olennaista on, että kaikkien kolmen kuljettajamme tiimit ovat vahvasti mukana projektissa. Weckmanin ja Sihvosen tiimit tulevat paikalle rekoillaan jolloin riittää, että Suomesta kilpailuun menee vain yksi huoltoauto. Muutenkin kaikessa tekemisessä pyrimme pitämään kulut kurissa ja panostamaan niihin asioihin, joilla on suoraan vaikutusta joukkueen kisasuoritukseen.

– Finaalipaikkaa ajatellen kuskeiltamme vaaditaan erittäin hyvää onnistumista karsinnassa ja aloitammekin pian yhteistreenit Haaviston sekä Sihvosen kanssa. Weckman sen sijaan valmistautuu kisaan Etelä-Ranskassa valmentajansa Yves Demarian kanssa. Tulemme panostamaan vahvasti starttitreeneihin, koska lähtö ratkaisee todella paljon näin kovassa kisassa. Takaa on vaikea tai jopa lähes mahdoton nousta riittävän hyville sijoille lyhyessä karsintaerässä. Starttitreeneissä tullaan nojaamaan datan keruuseen, jolloin on mahdollista aidosti nähdä, mikä toimii ja mikä ei. Karsintaerien starttipaikat jaetaan arvalla, joten itse aion myös satsata neliapiloiden ja jäniksen käpälien keräilyyn vielä ennen kisaa, naureskelee Manninen.

Suomen maajoukkueen varamiehinä ovat MX2-luokan Suomen mestaruussarjaa johtava, Imatran Moottorikerhon Matias Vesterinen sekä MX1-luokan SM-sarjassa toisena oleva, Lohjan Seudun Moottorikerhon Emil Silander.

Emil Weckman, kuva: D Messora

Yhteistyökumppaneilla merkittävä rooli

Motocrossin Suomen MM-maajoukkueen vaatetuksesta vastaa yritystekstiilejä ja mainos- sekä liikelahjoja valmistava Brandix Oy. Maajoukkuetta tukee myös Duell Bike-Center, joka on moottoripyörien, moottorikelkkojen, mopojen sekä mönkijöiden varusteiden ja tarvikkeiden maahantuonti- ja tukkuliike. Mukana on lisäksi kone- ja laitevalmistukseen, maahantuontiin sekä tukku- ja vähittäismyyntiin erikoistunut Koneita.com. Kotimaisen offroadmoottoripyöräilyn erikoislehti Xracing toimii maajoukkueen mediayhteistyökumppanina.

Maajoukkueelle kaivataan edelleen lisää yhteistyökumppaneita ja asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä joukkueenjohtaja Kusti Manniseen (veljekset@manninenbros.fi).

Tiedote: SML tiedotus, Marko Vihriä

Uusin numero