SAG-tiimin dataan perustuvan analyysin mukaan Salomin kaatuminen johtui siitä, että tämän etupyörä luisti jarrutuksessa alta kaarteen 12 asfaltin pomppuisessa kohdassa.
Salom oli ehtinyt ajaa nopeimman kierroksensa 148,608 ennen varikkokäyntiä, jolloin hänen pyöräänsä vaihdettiin uusi takarengas.
Onnettomuus tapahtui heti varikkokäynnin jälkeisellä kierroksella, jolloin Salom ajoi luonnollisesti hitaampaa vauhtia kuin kovimmalla kierroksellaan.
Edu Peralesin omistaman ja Jordio Rubion johtaman SAG-tiimin mukaan Salom jätti hitaammasta vauhdistaan johtuen jarrutuksen 9 metriä myöhäisemmäksi nopeimpaan kierrokseen verrattuna.
Hän joutui samalla jarruttamaan voimakkaammin ja keula lähti pompusta kohtalokkain seurauksin alta.
SAG-tiimin analyysin tapahtuneesta ovat kuitanneet Perales, Rubio, Salomin päämekaanikko Bernat Bassa, tiimikaveri Jesko Raffinin päämekaanikko Michael Ferger ja menehtyneen kuljettajan henkilökohtaisena managerina toiminut Marco Rodrigo.