Moto Morini X-Cape 650 – Uusi edullinen seikkailuvaihtoehto

Moto Morini on jo esitellyt X-Cape 650 seikkailupyörän Aasian markkinoille, ja uutuus on luvassa pian myös Euro 5 -versiona.

Moto Morinin tarina alkaa jo vuodesta 1937, jolloin italialaismerkki valmisti ensimmäiset moottoripyöränsä. Suomessa nimi tuli tunnetuksi viisitoista vuotta sitten, kun merkille saatiin maahantuoja ja Moto Morini Corsaro 1200 -powernakun myynti lähti kivasti käyntiin. Pian valmistajalle tuli kuitenkin talousvaikeuksia, ja monien vaiheiden jälkeen Moto Morini päätyi vuonna 2018 kiinalaisen Zhengneng Vehicle Groupin omistukseen.

Ensimmäinen uuden omistuksen aikainen merkille täysin uuteen luokkaan sijoittuva konseptimalli nähtiin MIlanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä syksyllä 2019. Se oli sama X-Cape 650, joka nyt on edennyt tuotantovalmiiksi asti. Aasian markkinoilla malli on jo myynnissä, ja valmistajan kotisivuilla lukee että Euroopan versiokin on tulossa pian eli ”coming soon”.

Seitsemän tuuman väri-TFT-mittaristo voidaan bluetooth-yhteydellä parittaa matkapuhelimen kanssa. Tuulilasissa on yhdellä kädellä toimiva korkeussäätö. Boschin ABS-järjestelmä voidaan soratie- ja maastoajoa varten kytkeä pois päältä.Moottorina on rivikakkonen, joka teknisiä tietoja lukemalla vaikuttaa yllättävän tutulta. Kuutioita 649, puristussuhde 11,5:1, tehoa 61 hevosvoimaa ja vääntöä 56 newtonmetriä. Kaikki mainitut lukemat ovat täsmälleen samoja kuin CF Moto 650 MT:n lukemat. Jopa teho- ja vääntölukemat saadaan täsmälleen samoilla kierrosluvuilla. Ei liene pelkkää sattumaa, vaan moottori on suurella todennäköisyydellä sama. Hintaluokkakin on oletettavasti suunnilleen samaa tasoa CF Moton kanssa, mikä tarkoittaa että Moto Morini tulee kilpailemaan edullisimpien seikkailupyörien luokkaan yhdessä esimerkiksi Benelli TRK 502:n, KTM 390 Adventuren ja BMW G310GS:n kanssa.

 

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 649cc

Teho: 45 kW (61 hv) / 8 500 r/min

Vääntö: 56 Nm / 7 000 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Renkaat: 110/80-19 ja 150/70-17

Akseliväli: 1470 mm

Istuinkorkeus: 820 / 845 mm

Tankin tilavuus: 18 litraa

Kuivapaino 213 kg

Uusin numero