Sport-touring -luokassa ei uutuuksia nykyään nähdä aivan joka päivä. Vielä harvemmin täysin uusia malleja nähdään Moto Guzzilta. V100 Mandello tyylikäs, riittävän tehokas ja aito Guzzi.
Vuonna 1921 perustetun Moto Guzzin satavuotisjuhlien piti olla suuri Guzzi-väen kansanjuhla Mandello del Lariossa, mutta koronavirusepidemian mukana tulleet kokoontumisrajoitukset pilasivat sen. Kuin korvaukseksi siitä Moto Guzzi tarjoaa kannattajilleen jotain vielä paljon parempaa, täysin uuden V100 Mandellon.
Kuten mallinimi V100 paljastaa, kyseessä on Guzzille täysin uusi moottori. Noin tuhatkuutioinen – joidenkin huhujen mukaan 1050-kuutioinen – V2-moottori on Guzzille tutusti sijoitettu runkoon niin, että kampiakseli on pyörään nähden pitkittäin. Nestejäähdytteisen neliventtiilimoottorin tehoiksi uumoillaan tässä vaiheessa noin 110-120 hevosvoimaa. Kyseessä on uuden sukupolven moottorisarjan ensimmäinen painos, ja se on suunniteltu niin että siitä on mahdollisuus jalostaa sekä iskutilavuudeltaan isompia että pienempiä versioita myöhemmin esiteltäviin uusiin malleihin.
Yksipuoleinen takasvingi tuo hienosti esiin siron alumiinivaluvanteen, joka tuo mieleen MV Agustan ja Ducatin käyttämät sirot vanneratkaisut. Takana on monojousitus, mutta Guzzin tapaan epäsymmetrisesti, tällä kertaa vasemmalle puolelle, sijoitettuna. Jarruratkaisuna on Brembon radiaalisatulat. Matalassa tuulilasissa on reilu korkeussäätö.
Uutuus tulee kilpailemaan samassa teholuokassa esim. Yamaha Tracer 9:n kanssa, eikä Kawasaki Ninja 1000 SX:kään ole kaukana. Uutuus esitellään teknisine tietoineen Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä 23. marraskuuta.
Niin, ja kyllä Guzzi ne satavuotiskinkeritkin järjestää tehtaalla Mandello del Lariossa, mutta ne on siirretty vuoden 2022 syyskuuhun. Nopeimmat pääsevät toivottavasti silloin paikalle uusilla V100 Mandello -malleilla.
Linkki aiemmin julkaisemaamme Moto Guzzin 100-vuotisuutiseen: