Moto Guzzi on esitellyt V100 Mandellosta ensimmäisen erikoismallin, Aviazione Navalen.
Italialaisvalmistaja Moto Guzzi on tällä kertaa ottanut erikoismallin kanssa todellisen varaslähdön, sillä ensimmäiset uudet V100 Mandellotkin odottavat vielä toimituksia asiakkaille. Aviazione Navale -erikoismalli on kunnianosoitus Giovanni Ravellille, joka oli – tai jonka piti olla – yksi Moto Guzzin perustajista.
Moto Guzzin virallinen perustamisvuosi on 1921. Jo 1917 aloitettiin kuitenkin pienimuotoinen moottoripyörien valmistus, ja toiminnan takana olivat Italian ilmavoimien koelentäjät Giovanni Ravelli ja Giorgio Parodi sekä lentokonemekaanikko Carlo Guzzi. Nämä kolme olivat sopineet, että sodan jälkeen he omistautuvat moottoripyörien valmistukseen ja perustavat oman moottoripyörämerkin. Giovanni Ravelli menehtyi koelento-onnettomuudessa vuonna 1919, joten Moto Guzzin perustivat lopulta Carlo Guzzi ja Giorgio Paroni kahdestaan. Parodiakaan ei unohdettu, sillä Moto Guzzin tunnukseksi tuli hänen muistokseen Italian ilmavoimien tunnuksesta tuttu kotka.
Ilmailuaiheinen Aviazoione Navale on tekniikaltaan yhteneväinen V100 Mandellon kanssa. Se erottuu perusmalleista väritykseltään, joka perustuu F-35B -hävittäjäkoneen maalaukseen. Siinä on vakiovarusteena rengaspainevalvonta, lämpökahvat, suojapeite ja ohjaustangon kiinnikkeeseen kaiverrettu numerokilpi, joka kertoo monesko kappale kyseessä on yhteensä 1913 valmistettavasta kappaleesta. Valmistusmäärä juontaa juurensa Italian meri-ilmavoimien perustamisvuodesta.
V100 Mandellon moottori on Guzzeille tyypillisesti pitkittäinen V2, tällä kertaa nestejäähdytteisenä. 1042-kuutioisen moottorin tehoksi kerrotaan 115 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 105 newtonmetriä. Ensimmäisenä Moto Guzzina siinä on mm. kuusiakselinen asentotunnistin ja siten kallistuksen huomiova ABS-järjestelmä sekä semiaktiivinen jousitus. Se on markkinoiden ensimmäinen moottoripyörämalli, jossa on adaptiivinen aerodynamiikka, eli nopeuden mukaan kääntyvät ilmanohjaimet.
Lisää Moto Guzzi V100 Mandellosta: