Victor Axelsson Yamaha-mekaanikkojen Euroopan mestaruuskisoihin
Italialaisvalmistaja Moto Guzzi juhlii tänään 100-vuotissyntymäpäiviään.
Carlo Guzzi ja Giorgio Parodi perustivat yhdessä Societá Anonima Moto Guzzin 15. maaliskuuta 1921. Carlo Guzzi oli tekniikasta kiinnostunut ja teknisesti lahjakas Italian ilmavoimien lentomekaanikko, ja Parodi toimi ensimmäisen maailmansodan aikana Italian ilmavoimilla koelentäjänä. Carlo Guzzi valmisti ensimmäiset moottoripyöränsä jo vuonna 1917, ja yrityksen perustamisen jälkeen vuonna 1921 ensimmäinen pyörä kantoi nimeä GP, eli Guzzi &Parodi.
Parodin isä oli genovalainen laivanvarustaja, joka ei halunnut Parodin nimeä moottoripyörämerkin nimeen. Hän kuitenkin rahoitti poikansa Giorgion ja Carlo Guzzin yhteistä yritystä. Carlo Guzzi puolestaan ei ikinä omistanut yhtään Moto Guzzin osaketta, mutta Parodit halusivat että yritys ja moottoripyörät nimetään Guzzin mukaan. Siksi nimeksi tuli Moto Guzzi. Carlo Guzzille maksettiin tietty osuus jokaisesta myydystä Moto Guzzi -moottoripyörästä.
Ensimmäisen maailmansodan aikana moottoripyörävalmistusta suunnitteli kolmikko, johon edellä mainittujen lisäksi kuului toinen lentäjä, Giovanni Ravelli. Hän menehtyi vuonna 1919 eli pari vuotta ennen Moto Guzzin perustamista, ja yrityksen logoon otettiin mukaan hänen kunniakseen Italian ilmavoimien tunnuksena oleva kotka.
Moto Guzzit on kokonaan tai suurelta osin valmistettu aina Mandello del Lariossa, Como-järven rannalla. Paikka valikoitui tehtaan perustamispaikaksi alunperin siksi, että Parodin äiti muutti sinne sodan aikana ja italialaisen perinteen mukaan äitiä ei jätetä.
Carlo Guzzi suunnitteli erilaisia moottorikonstruktioita yksi-, kaksi-, kolme- ja nelisylinterisinä, sekä rivi- että V-muodossa. Vapaastihengittävien moottorien lisäksi hän kokeili myös ahdettuja versioita. Erikoisin Moto Guzzi -moottori oli kuitenkin Giulio Carcanon vuonna 1955 suunnittelema 500-kuutioinen veekahdeksikko, kilpakäyttöön tarkoitettu moottori jolla saavutettiin huima 270 kilometrin huippunopeus. Niitä valmistettiin vain kaksi kappaletta. Moto Guzzi panosti alkuvuosikymmeninään voimakkaasti kilpailutoimintaan, vaikkei Carlo Guzzi itse kilpailemisesta niin perustanutkaan. Jo vuonna 1950 Guzzille valmistui oma tuulitunneli, jossa pyörien ulkomuotoa ja katteita suunniteltiin. Kun Guzzi vuonna 1957 lopetti virallisesti kilpailutoiminnan, oli Moto Guzzeille kirjattu yhteensä 14 maailmanmestaruutta, 11 Tourist Trophy -voittoa ja kaikkiaan 3329 voittoa virallisissa kilpailuissa.
Vuonna 2001 Aprilia osti Moto Guzzin ja vuodesta 2004 se on kuulunut Piaggio-konserniin.