Kevät tulee aina Päijänteen ympäriajon muodossa, viime keväänä ajettiin toisen kerran Päitsi MM-endurona. Valitettavaa oli kilpailussa niukka ulkomaalaisten osallistujien määrä, mitä osaltaan supisti myös Junior-luokkien pois jättäminen. Mutta se, mikä on hienoa Päitsissä, on yleisö. Usealle kilpailua seuranneille ulkomaalaiselle hämmästystä herättää runsas yleisö, vaikka mennään miten syvälle metsään, aina vaan löytyy kiinnostuneita katsojia. Päitsi on monelle reitin varrella asuvalle moottoriuheiluvuoden kohokohta.
Keväällä sain osallistua AKK:n järjestämään Autosportforumiin. Erittäin hieno tilaisuus, jossa esiteltiin moottoriurheilua tärkeille sidosryhmille erittäin hienoissa puitteissa ja korkealaatuisen ohjelman avulla. Moottoripyöräilijän mieltä lämmitti Jean Toddin hieno puhe, jossa hän kehui suomalaista moottoriurheilua formuloiden ja rallin kautta muistaen myös menestyksen moottoripyöräilyssä. Tämän kaltaiset tilaisuudet, joissa uutiskynnys ylittyy lähes kaikissa kotimaisen media lähteissä, ovat erittäin tärkeitä kaikille meidän lajeille lisäämään tietoisuutta moottoriurheilusta.
Vuoteen mahtuu myös paljon vaikeuksia ja suurimpana vaikeutena voidaan sanoa olevan rekisteröimättömien moottoripyörien liikennevakuutus kysymys. Tämä kysymys nousee koko ajan esille kaikissa keskusteluissa. Moottoriliitto on päivittämässä strategiaansa ja jäsenkyselyssä tämä nostettiin myös tärkeimmäksi kehityskohteeksi, lähes jokaisessa vastauksessa. Asian hyväksi on tehty sekä toimiston henkilökunnan että luottamushenkilöpuolen toimesta valtava määrä työtä. Unohtamatta myöskään moottoripyöräkauppiaiden panostusta asian ratkaisemiseksi. Tämä työ tulee olemaan myös ensivuoden tärkeyslistalla kärjessä. Keväällä kannattaa olla myös hereillä ihan jokaisen harrastajan tuomassa esille tätä epäkohtaa kansanedustajaehdokkaille, heillä on tulevassa lainsäädännön päättämisessä kuitenkin merkittävä asema.
Kova työ ja periksiantamattomuus näkyi myös sportti-puolella, Sanna Kärkkäinen voitti enduron Naisten World Cupin hienosti monen epäonnisten loukkaantumisten värittämien kausien jälkeen. Myös Eero Remeksen maailmanmestaruus osoitti, että loppuun asti tulee aina yrittää, mikään ei ole moottoriurheilussa selvää ennen kuin ollaan maalissa. Eeron tapauksessa pahimman kilpakumppanin kaluston hajoaminen viimeisen päivä kilpailureitille edesauttoi mestaruuteen, mutta siihen kyllä vaadittiin Eerolta koko kauden mittainen kova työ.
Mitä ensi kausi sitten tuo tullessaan? Haasteet voi jo nimetä tässä vaiheessa; ne ovat kotimassa liikennevakuutusongelma sekä kansainvälisellä tasolla Enduron MM-sarjan tilanne. Molemmat näistä ongelmista ovat olleet jo vuosia pinnalla ja mitään automaattista ratkaisua näihin ei ole. Vakuutuskysymykseen liittyvät lainsäädännölliset ratkaisut ovat vuosien päässä, mutta tärkeää olisi kaikkien pitää tätä ongelmaa esillä moottoripyöräilyn ulkopuolisille tahoille. Moottoripyöräilyn sisällä asiasta väittely ja kiistely on turhaa, koska meitä sitovat päätökset tehdään tässä asiassa meidän yläpuolella ja kaikilla on varmasti yhtä suuri huoli asiasta sekä halu saada ratkaisu tähän ongelma pikaisesti.
Enduron MM-sarjan ongelmat joudun kohtaamaan henkilökohtaisesti aloittaessani vuoden alussa FIM:n endurokomission jäsenenä. Jo nyt voin sanoa, ettei tähän ole yhtä helppoa ratkaisua, suurena ongelmana on tiimien puute sarjassa, erityisesti valtamerkkien loistaminen poissaolollaan. Työtä sarjan eteen on tehtävä pitkällä tähtäimellä, vuodessa ei vielä ihmeitä lajin tulevaisuudessa saada aikaan.
Omassa kalenterissa löytyy liiton ja FIM:n luottamustehtävien lisäksi myös perus talkoohommia omassa kotikerhossa Heinolan Moottorikerhossa, MX-Liiga-kisat sekä Enduron EM-finaalikilpailu syyskuun alussa. Tässä kohtaa onkin hyvä nostaa esiin kerhotoiminnan tärkeys. Ilman vapaaehtoisvoimin toimivia kerhoja meillä ei olisi kilpailuja, kilpailijoita eikä harrastajia. Kerhoilla on merkittävä rooli paikallisten harrastuspaikkojen ylläpitäjinä ja toiminnan järjestäjinä.
Kiitos tästä kaudesta, rauhallista joulun aikaa ja menestyksekästä uutta vuotta kaikille moottoriurheilussa mukanaoleville kerhoille, kerhojen jäsenille, kilpailijoille, harrastajille, talkoolaisille, luottamushenkilöille, liitojen henkilökunnalle ja ennen kaikkea yleisölle.
-Henri