Ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan MM-sarjan säännöt muuttuvat rajusti, kun mukaan sallitaan tästä kaudesta alkaen mm. Ducati Panigale V2, MV Agusta F3 800 ja Suzuki GSX-R750.
Perinteisesti 600-kuutioisilla neloskoneilla ajetun luokan sääntöjen muutokselle on luonnollinen selitys. Kun kyseisen kategorian katupyörien kysyntä on hiipunut, eivät valmistajat esittele luokkaan enää uusia malleja, ja näin Supersport-luokka uhkaa näivettyä jos sääntöjä ei muokata. Ratkaisuksi on löydetty kuutiotilavuusrajan muokkaaminen ylöspäin kuitenkin niin, että eri merkkien välinen tasaväkisyys pyritään säilyttämään.
Koska moottorit ovat iskutilavuudeltaan erilaisia ja eri valmistajilla on niin V2-, rivikolme- kuin rivineloskoneitakin, niin tehoja tasataan ajamalla kaikki moottorit dynossa ja säätämällä kullekin eri maksimikierrosluku. Vastaava menetelmä on jo pitkään ollut käytössä Superbike-luokassa, vaikka se sääntöjen ja mukana olevien pyörien speksien valossa on jo lähtökohtaisestikin paljon tasaisempi. Dynossa kaikissa moottoreissa käytetään samaa polttoainetta ja samaa voiteluainetta, jotta tulokset olisivat mahdollisimman tarkkaan vertailukelpoisia. Pyörän minimipainon lisäksi tälle kaudelle otetaan käyttöön pyörän ja kuljettajan yhteinen minimipaino, joka on 242 kiloa.
Jotta mikään merkeistä ei saisi selvää etulyöntiasemaa muihin nähden, niin järjestäjät keräävät pyöristä dataa mm. kierrosajoista, huippunopeuksista, kilpailujen sijoituksista ja monesta muusta suorituskykyä mittaavasta asiasta. Kolmen kilpailun välein näitä tietoja vertaillaan ja tarvittaessa tehdään muutoksia mm. maksimikierroslukuun ja tasataan tehoeroja, jotta kilpailu pysyy tasaisena.
Mukana on tänä vuonna luokan perinteiset mallit Yamaha R6 ja Kawasaki ZX-6R, mutta lisäksi MV Agustan F3 675 vaihtuu F3 800 -malliin ja Agusta on luokitellut luokkaan myös Supervelocen, Ducati tulee mukaan Panigale V2:lla ja myös Suzukin GSX-R750 on luokiteltu Supersport-luokkaan mukaan.
Vakiomoottoreihin sallitut muutokset on rajattu tarkkaan, ja käytännössä kaikki muutokset on kielletty jos niitä ei säännöissä erikseen ole mainittu sallituiksi. Kauden aikana sallittujen moottorien maksimimääräkin vaihtelee iskutilavuuden mukaan, eli käytännössä mitä pienempi iskutilavuus, sitä korkeampi viritysaste ja sitä useampia moottoreita sallitaan. 400-600 -kuutioisia moottoreita sallitaan kauden kilpailujen lukumäärä jaettuna 2,5:llä, 601-799 -kuutioisilla koneilla kilpailujen lukumäärä jaettuna kolmella ja 800-kuutioisia ja suurempia moottoreita kilpailujen lukumäärä jaettuna 3,5:llä.
Renkaat toimittaa Pirelli, mutta rengasmääriä pienennetään. Kun kuljettajalla vielä viime vuonna oli kilpailuviikonlopun aikana käytössä 17 rengasta, niin nyt määrä on 15: seitsemän etu- ja kahdeksan takarengasta.
Lue myös: