Hondaa pidetään konservatiivisena merkkinä, mutta Superbikessä se osoittaa rohkeutta vaihtamalla samalla kertaa sekä molemmat tehdastiimin kuljettajat että jarru- ja iskunvaimennintoimittajan.
Hondan esiteltyä kaksi vuotta sitten uusimman CBR1000RR-R Firebladen monet olivat valmiita lyömään kaikki roponsa vetoa sen puolesta, että japanilaismerkki tulee nousemaan Superbiken MM-sarjassa aivan kärkeen. Olihan kaikessa uuden Firebladen suunnittelussa tähdätty vain ja ainoastaan rata-ajo-ominaisuuksiin, ja vielä suoremmin sanoen menestykseen Superbiken MM-sarjassa. Tavoite oli selvä, lyödä Kawasakin ja Jonathan Rean vuosia jatkunut ylivalta.
Vedonlyöntikertoimet Hondan menestyksen puolesta laskivat minimiin viimeistään siinä vaiheessa, kun HRC ilmoitti kaapanneensa kuljettajaksi Alvaro Bautistan, joka oli edellisenä kautena Ducatilla ajanut peräti 16 voittoa, 24 podiumia ja menettänyt maailmanmestaruuden vain siksi, että vihreällä tiimillä oli riveissään muuan Jonathan Rea. Silloin 35-vuotiasta Bautistaa pidettiin tarvittavana viimeisenä korttina Hondan mestaruusputkeen. Ja Honda tiesi Bautista palkatessaan mitä saa, olihan tämä ajanut pitkän MotoGP-uransa parhaat menestykset juuri Hondalla, tosin Gresinin tiimissä. Yhdeksän kauden aikana MotoGP-luokassa Alvaro Bautista ehti kilpailla neljällä merkillä (Suzuki, Honda, Aprilia, Ducati), ja Hondalla hän ajoi MM-loppupisteissä viidenneksi ja kuudenneksi kausilla 2012 ja 2013. Toisin kuitenkin kävi, ja kahden viimeisimmän Superbike-kauden aika Bautista nousi Hondallaan podiumille vain kolmesti ja MM-loppupisteissä sijoitukset olivat selkeä pettymys, yhdeksäs ja kymmenes. Nöyryytyksen kruunasi viime kaudella se, että Bautista voitti Superbike-luokan kaatumiskuninkuuden 12 lipallaan ennen Lucas Mahiasta (11 kaatumista) ja kaksikkoa Garrett Gerloff ja Kohta Nozane (kummallakin 10 kaatumista). Mestaruudesta loppuun asti taistelleesta Razgatlioglu/Rea -kaksikosta Rea kaatui kuudesti ja Razgatlioglu kolmesti. Kaksikosta vähemmän kaatunut vei mestaruuden. Jotain siis oli Hondallakin tehtävä toisin.
Eikä siipilogoinen japanilaismerkki todellakaan jäänyt tuleen makaamaan, vaan vaihtoi ensimmäiseksi molemmat kuljettajansa. Ja tällä kertaa verkot levitettiin laajoille apajille, ja sen seurauksena uudet pilotit löytyivät MotoGP- ja Moto2-luokkien MM-sarjoista. Kotarin Tech3-tiimistä hankittiin Iker Lecuona ja Moto2:n MM-sarjasta Xavi Vierge.
Jotta kauden alla ajettavissa testeissä olisi riittävästi uutta testattavaa, niin kuljettajan lisäksi päädyttiin vaihtamaan myös tekniikkaa. Jerezin Angel Nieto -radalla nähtiinkin viime viikolla HRC-tiimin testaavan viimevuotisten Brembo-jarrujen sijaan Nissinin satuloita ja Öhlinsin pumput olivat vaihtuneet Showan valmistamiin. Testeistä otettujen kuvien perusteella myös pyörän geometriaan on tehty merkittäviä muutoksia, eli kiveäkään ei ole jätetty kääntämättä menestystä tavoiteltaessa.
Miten Honda onnistuu saamaan uudet palikat järjestykseen, se nähdään viimeistään huhtikuun 8.-10. päivinä Motorland Aragonin radalla, jossa ajetaan MM-avaus.
Lue myös: