Ajo Motorportin Red Bull KTM-tehdastiimin Salom, 22, on ajanut jo kolme viimeistä MM-osakilpailua murtuma vasemmmassa kantapäässään. Lisäksi nilkan nivelsiteet saivat nekin siipeensä Indianpolisin aika-ajon kaatumisessa.
Salom on silti pystynyt voittamaan kaksi viimeistä, eli Brnossa ja Silverstonessa ajettua osakilpailua putkeen. Salom kävi välittömästi Silverstonen jälkeen lääkärinsä pakeilla kotikaupungissaan Palmassa. Viimeisen tutkimuksen mukaan vammat hoituvat levolla ja fysioterapialla.
Hondan tehdastiimin kiintotähdeksi singahtanut Marquez, 20, kaatui sen sijaan rajusti Britannian GP:n warm up-sessiossa viime sunnuntaina Sailverstonessa. Kisassa toiseksi taistellut Marquez myönsi, että hän ehti pelätä jo pahinta.
Marquezin vasen olkapää muljahti kaadossa sijoiltaan. Olkapää pistettiin paikoilleen ratasairaalassa, mutta vammat eivät rajoittuneet siihen.
Marquez kävi tutkituttamasa olkapäänsä tohtori Xavier Mirin vastaanotolla Barcelonassa ja silloin ilmeni myös nivelsidevamma. Salomin tavoin Marquezkin sai kuitenkin huokaista helpotuksesta: lepoa ja San Marinon GP Misanossa kutsuu kauden kohukuljettajaa syyskuun puolivälissä.
Marquez kaatui tilanteessa, jossa Yamahan satelliittitiimin ja seuraavat kaksi kautta Ducatin tehdastallissa kilpaileva brittikuljettaja Cal Crutchlow oli ensin mennyt rajusti nutulleen 293 kilometrin tuntinopeudesta. Marquezilla mätkäistiin tilanteesta kaksi rangaistuspistettä sen vuoksi, että hän ei ollut hiljentänyt vauhtiaan keltaisten lippujen liehuessa. Marquezin mukaan hän ei ollut havainnut lippuja.
Yhtä kaikki: jos Marquezin tilille napsahtaa jossain vaiheessa vielä kaksi pistettä penalttia lisää, niin hänet ohjataan sitä seuraavan kisan lähtöruudukossa koko letkan hännille.
Mansaaren suunnalla vaikuttavan Crutchlowin osalta loukkaantumistilanne saattaa olla pahempi kuin Marquezilla.
Kyynärvarsi on turvonnut tuplakokoon normaalista ja saattaa olla, että Britannian GP-viikonloppuna kolme kertaa kumollaan käynyt Crutchlow joutuu kaatumaan seuraavaksi leikkauspöydälle.
Rossi pitää Silverstonea
erittäin vaarallisena
Sarjan pisimmällä, eli 5900 metrin Silverstonen radalla nähtiin todella paljon kaatumisia varsinkin MotoGP-luokassa. Pitkältä baanalta löytyy kahta erityppistä asfalttia ja toinen niistä on todella epätasainen ja pomppuinen.
Yamahan Valentino Rossi vaatii asian pikaista korjaamista.
– Se on erittäin vaarallinen paikka. Radan pinta on saatava ehdottomasti tasaisemmaksi. Nyt pomppuiset kohdat ovat äärimmäisen vaarallisia erityisesti jarrutuksissa, jolloin keula on herkkä lähtemään alta.
Rossi on puhunut ja asfaltointikalusto saa luvan kurvailla Silverstoneen viimeistään ensi keväänä.