Tallipäällikkö Aki Ajon mittavat joukot lähtevät Moto3-luokan kauden yhdeksänteen osakilpailuun otollisista lähtöasetelmista. Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin saksalaiskuljettaja Sandro Cortese palasi viime sunnuntaina Sachsenringillä ajamallaan kotivoitolla MM-sarjan johtoon.
Italialaiset sukujuuret ja myös tempperamentin omaava Cortese johtaa sarjaa 18 pisteen erolla espanjalaiseen Maverick Vinalesiin. Piste-ero on nyt suurin, mikä kuluvalla kaudella kärjessä on vallinnut. Voitosta napsahtaa tilille 25 pistettä.
– Kiitos Akille (Ajo) myös siitä, että hän on tuonut otteisiini suomalaista kylmäpäisyyttä ja viileyttä, sanoo Cortese.
Cortese, 22, ajoi edellisen kerran suomalaistallissa kausilla 2009-10. Moni asia on muuttunut niistä ajoista.
– Sandro on kypsynyt ja kasvanut paljon siitä. Sama pätee tietenkin myös itseeni ja olemme oppineet tuntemaan toisemme paremmin. Sandron ja tiimin välillä vallitsee hyvä ja lämmin suhde, mikä heijastuu myös tuloksista, toteaa Ajo.
Keskittyminen ei saa
herpaantua hetkeksikään
Cortese on ainoa Moto3-luokan kuljettaja, joka on yltänyt pisteille kaikissa kahdeksassa tähän mennessä ajetussa osakilpailussa.
Saksan lisäksi Portugalissa voittoa tuulettanut Cortese on jäänyt ainoastaan kerran palkintokorokkeen ulkopuolelle ajettuaan kuudenneksi Ranskassa. Hänellä on nyt allaan neljä peräkkäistä, podiumille päätynyttä GP:tä.
Cortesen vahvasta vireestä kertoo edelleen se, että hän on valloittanut paalupaikan kahdessa viimeisessä kilpailussa. Henkisen kantin lujuuden puolesta puhuu myös se, että hän selätti Saksassa tyylipuhtaasti keleiltään äärettömän haastavissa olosuhteissa ajetun kotikisan aina kovat paineet.
– Olen tietenkin hyvin iloinen hienosta kotivoitosta ja siitä, että pistetilanne muuttui näinkin paljon yhdessä kisassa. Kausi tulee kuitenkin vasta puoliväliin ja tästä on vielä pitkä matka siihen, kun lopputulos on selvillä, Cortese viittaa historian ensimmäiseen Moto3-luokan mestaruuteen.
– Työnteko jatkuu samalla tavalla kuin tähän asti. Edetään ja keskitytään tiukasti kilpailu kerrallaan ja ajetaan järkevästi, vahvistaa Cortese.
Kent ja Sissis virtaa
täynnä Mugellossa
Cortesen tiimikavereista britti Danny Kent on MM-pisteissä yhdeksäntenä ja vahvaa tulokaskautta ajava australialainen Arthur Sissis sijalla 13.
Hollannin ja Saksan osakilpailussa Cortesen takana aika-ajossa toiseksi sijoittunut Kent, 18, sekä Sissis, 17, matkustivat Sachsenringiltä suoraan helteiseen Mugelloon. Molempien tunnelmat ja odotukset ovat korkealla.
– Mugello on maailman paras ja kaunein rata, sanoo Sissis haltioissaan.
Kent on myös virtaa täynnä kovasta kisaruletista huolimatta.
– Kelit ovat olleet koko viikon hirmuhienot täällä Mugellossa. Olemme päässeet lataamaan akkuja rennosti alkavaa kisaviikonloppua silmälläpitäen.
Khairuddin ajaa suomalaistallissa
malesialaista rr-historiaa
AirAsia-SIC-Ajon punavalkoisissa väreissä yhden KTM-kuljettajan tiimin muodostava malesialainen Zulfahmi Khairuddin ajaa elämänsä kautta. Hän on MM-pisteissä kuudentena, eli samalla sijalla, jonne hän päätti hienon nousun Sachsenringin radalla.
Khairuddin on ehtinyt tehdä tällä kaudella jo useampaankin otteeseen maansa rr-historiaa. Hän on sijoittunut kilpailussa parhaimmillaan neljänneksi ja aika-ajossa toiseksi. Hänellä on plakkarissaan myös yksi kilpailun nopein kierros.
Pisteitä Khairuddinilla on koossa tässä vaiheessa jo 59, mikä sekin merkitsee historiaa. Hänen maanmiehensä Shahrol Yuzy saavutti silloisessa 250-kuutioisten luokassa 58 MM-pistettä kaudella 2002.
– Pidän Mugellon radasta ja tiedän, että minulle tarjoutuu täällä täydet mahdollisuudet tehdä hyvää tulosta, tuumii Khairuddin.
Toscanalaismaisemissa sijaitseva 5245 metrin mittainen Mugello on rata, joka ei anna aihetta soraäänille.
– Tämä on jo maisemiltaan kerta kaikkiaan upea ja jylhä paikka. Paljon korkeuseroja kattava rata on nopea, haastava ja ehdottomasti yksi sarjan hienoin, vakuuttaa Ajo.
Suomalaistallista nostetta
MotoGP-luokan tehdastiimiin
Tallipäällikkönä tähän mennessä kaksi maailmanmestaruutta saavuttanut Ajo sai uuden sulan hattuunsa jo torstaina Mugellossa.
Silloin näet vahvistui odotetusti, että Moto2-luokan MM-sarjaa johtava espanjalaiskuljettaja Marc Marquez on solminut kahden vuoden mittaisen sopimuksen Hondan MotoGP-luokan tehdastiimiin maanmiehensä Dani Pedrosan rinnalle.
MotoGP-sarjan seuraavaksi suureksi tähdeksi mainostettu Marquez, 19, löi itsensä lopullisesti läpi Ajo Motorsportin riveissä kaudella 2010, jolloin hän saavutti 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruuden.
– Olemme edelleen tiiviissä yhteydessä Marcin kanssa ja olen todella iloinen hänen uudesta sopimuksestaan. Sen hän on taatusti ansainnut, tähdentää Ajo.
* Moto3-luokan aikataulu Mugellon radalla Italiassa ajettavassa kauden 9/17 MM-osakilpailussa:
Perjantai 13.7.
Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 14.7.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo
Sunnuntai 15.7.
Klo 09.40-10.00 warm up
Klo 12.00, MM-osakilpailu 9/17
* Mugellon ratainfo:
Pituus: 5245 metriä
Leveys: 14 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 9
Pisin suora: 1141 metriä
Valmistunut: 1974