Kaikkien kuuden MotoGP-luokassa mukana olevan valmistajan testit on saatu KymiRingillä päätökseen. Miten ne sujuivat ja mitä jäi käteen?
Aloitetaan varikkoboxien päädyssä sattuneella tapahtumalla, jolla oli vain muutama silminnäkijä. Tallipäällikkö Aki Ajo käveli varikkoboxien päädystä kiertäen kohti pit lanea, kaikkein pyhintä aluetta johon on pääsy vain oikeanvärisellä kulkuluvalla. Matkalla oli tietysti järjestysmiehiä, ja he pysäyttivät Ajon. Hetken keskustelun jälkeen Ajo kääntyi ja palasi samaan suuntaan josta oli tullut. ”Unohtui kulkulupa, käynpä hakemassa”, huikkasi Ajo marssiessaan takaisin autolleen.
Jälkeenpäin Ajon kanssa tapauksesta keskustellessa hän totesi vain, että ”he tekivät työtään, ja tekivät täsmälleen ohjeiden mukaisesti. Vika oli minun, joten kävin korjaamassa sen”. MotoGP on sen mittaluokan tapahtuma, että siellä ei sooloilla puolin eikä toisin, eikä vedetä esiin ”ettekö te tiedä kuka minä olen” -korttia. Ei vaikka olisit Aki Ajo. Kaikki pitkään MotoGP-sirkuksessa mukana olleet tietävät tämän ja kunnioittavat sääntöjä. Jos ja kun MotoGP-sirkus vuoden kuluttua Suomeen saapuu, edellyttää se tämänkaltaista sääntöjen ja ohjeiden noudattamista kaikilta osapuolilta, myös katsojilta.
Sää: Dornan edustajien mukaan oli hyvä, että saatiin ajaa sekä kuivalla että märällä radalla. Kuljettajat varmasti olisivat halunneet ajaa enemmänkin kuivalla, mutta sää ei ole järjestäjien valittavissa. Suomen MotoGP-kisa on suunniteltu ajettavaksi kesällä, juuri siihen aikaan jolloin tilastojen mukaan kesä pitäisi olla kauneimmillaan. Toivottavasti näin myös on.
Rata: Uunituoreella radalla ei ollut vielä juurikaan kumia, joten pito ei ollut paras mahdollinen. Se parani koko ajan, jopa tiistaipäivän aloittaneet suomalaiskuskit sanoivat, että jo tunnin aikana huomasi radan pidon paranevan koko ajan. Niki Tuuli esitteli radalta tullessaan polvipalaa, jonka asfalttiin koskenut kulutuspinta oli ruskea. Eli asfaltti ei ollut vielä puhdas, vaan siinä oli epäpuhtauksia pinnassa. Red Bull KTM Ajo -tiimin Moto2-luokan kuljettaja Brad Binder ajoi tiistaina suomalaisten seassa Kallio Racingin kaksipaikkaisella KTM 1290 Super Duke R:llä. Jo kolmen kierroksen jälkeen takarengas oli repeytynyt lähes kelvottomaksi eikä sillä voinut enää kunnolla ajaa. Tämäkin siitä syystä, että uuden asfaltin pinnassa ei vielä ollut kumia. Se asia paranee koko ajan, kunhan radalla päästään ajamaan. Radan tekninen ja fyysinen osuus ovat suhteellisen hitaita, vauhdikkaita mutkia on vain pari kolme radan alussa. Rataprofiili on suunniteltu yhdessä FIM:in ja FIA:n kanssa, joten tämä hitaus tuli osittain yllätyksenä. Toisaalta radan omaperäistä profiilia myös arvostettiin samaan hengenvetoon kun puhuttiin hitaudesta. Joidenkin kommenttien mukaan kyseessä onkin ensimmäinen uudentyyppinen kansainvälinen moottorirata, joka pitää sisällään kolme elementtiä: vauhtiosuuden sekä teknisen ja fyysisen osuuden. Dorna Sportsin urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta totesi, että ”radan perusprofiili on kunnossa eikä siihen tarvitse tehdä suuria muutoksia”. Entäpä pienempiä, mahdollisesti mutta siitä päätetään ratayhtiön ja Dornan välisissä neuvotteluissa. Vaikka nyt jäätiin alle MM-sarjan hitaimman eli Sachsenringin radan keskinopeuden, niin pitää muistaa että nopeudet paranevat kunhan rata puhdistuu ja siihen jää kumia enemmän. Vauhti kasvaa myös kunhan kuljettajat saavat enemmän kierroksia alle ja kunhan saadaan tiimien ykkösnyrkit paikalle.
Järjestelyt: Järjestelyissä on paljon meille suomalaisille uutta. Siksi nyt järjestetty testitapahtuma oli erittäin tärkeä, saatiin esimakua miten toimia ja kokemusta mitä pitää muuttaa tai mihin panostaa enemmän henkilöresursseja. Vaikka keli maanantaina oli kolea ja radalla siksi melko hiljaista, niin katsomoalueella tunnelma oli korkealla. Katsojat olivat tulleet paikalle viettämään päivää hyvässä tunnelmassa ja hyvässä seurassa. Myyntiteltat, esiintymislava ja kuulutukset olivat hyvällä tolalla. Ja varmasti ensi vuonna kaikki on tälläkin sektorilla suurempaa ja komeampaa.
Infra: Maanantaina testien alkaessa sisääntulotiellä joutui jonottamaan noin kymmenen minuuttia, tiistaina jonoja ei ollut. Järjestäjiltä saadun tiedon mukaan liikenteenohjausta muutettiin tiistaiksi, mikä paransi tilannetta selvästi. Näin nopea reagointi ”ongelmiin” on esimerkillistä, Jos sama tapahtuu muissakin asioissa, meillä tulee ensi vuonna olemaan upeasti järjestetty kisa. Katsojia oli molempina päivinä noin 4000, joten mittakaava oli todella pieni verrattuna MM-osakilpailuun. Määrä oli kuitenkin juuri sopiva, jotta voitiin harjoitella käytännön toimintoja liikenteenohjauksessa. Varikkoboxeja oli valmiina 12 ja ensi vuonna niitä on kolminkertainen määrä. Jos rakennustöiden eteneminen jatkuu samaa vauhtia kuin tänä keväänä, niin vuodessa ehditään tehdä todella paljon. Monet avustavat toiminnot tehtiin nyt väliaikaisissa telttatiloissa, olihan koko varikkoalue käytännössä rakennettu rakennustyömaan keskelle. Keskustelufoorumeilla ollaan oltu huolissaan parkkipaikoista ja hotelleista, riittääkö niitä kaikille. Yhden viikonlopun MotoGP-tapahtuman takia ei tietenkään kannata hotelleja alueelle rakentaa, vaan hyödynnetään lähikaupunkien majoituskapasiteetit. Keski-Euroopassa on aivan yleistä, että kisojen aikana yövytään tunnin-puolentoista juna/bussimatkan päässä. Meillä se tarkoittaisi Kouvolan lisäksi mm. Lahtea ja Helsinkiä. Junaradan varteen on realistinen mahdollisuus tehdä KymiRingin asema, mikä tekisi alueelle saapumisen helpoksi. Kuinka pian se mahdollisesti toteutuu, sitä pitänee kysyä VR:ltä.
Valmiusaste: Pessimistit puhuivat siitä paljonko on vielä tekemättä ja mitä kaikkea puuttuu, mutta on nostettava hattua Timo Pohjolalle ja kumppaneille siitä mitä kaikkea on jo tehty. Erityisesti tämän kesän aikana vauhti on ollut huikea. Sisääntulo alueelle on näyttävä uusine siltoineen ja liikenneympyröineen, jotka nekin ovat jo viimeistelyä vaille valmiita.
Tunnelma: Katsomosta pois ja kohti parkkialuetta lähdettäessä järjestysmiehet toivottivat hyvää kotimatkaa ja huikkasivat perään, että ”ensi vuonna nähdään”. Jurojen suomalaisten keskuudessa tämäkin oli jollain tavalla uutta ja positiivista. Muutenkin tunnelma vaikutti hyvin iloiselta, kun pitkä odotus palkittiin ja MotoGP-pyörät nähtiin ja kuultiin lopulta KymiRingillä.
Testit antoivat tärkeää tietoa ja kokemusta kaikille osapuolille. Kunhan itse kukin taho ottaa palautteen vastaan oikealla asenteella ja parannetaan vähän joka osa-aluetta, niin voidaan olla varmoja että Suomessa saadaan aikaiseksi hieno MotoGP-osakilpailu. Tärkeintä on nyt antaa työrauha tekijöille ja kääntää suu hymyyn, valittamisella ja työntämällä kapuloita rattaisiin ei voiteta mitään.