Rabatin, 25, alkuperäiseen sopimukseen oli kirjattu myös kausi 2015 joskin sillä optiolla, että hän voi siirtyä halutessaan MotoGP-luokkaan.
Siihen vaihtoehtoon Rabat ei tarttunut, vaikka hänen pöydällään olikin tarjouksia muun muassa Pramac Ducatilta ja Hondan tuotantopyörillä kilpailevalta Aspar-tiimiltä.
– MotoGP-luokan tiimejä on käynyt ymmärrettävästi kolkuttelemassa Rabatin ovella, mutta hän päätti pysyä tiimissämme näistä tarjouksista huolimatta. Olen ylpeä siitä, että Tito (Rabat) tuntee tulevaisuutensa lepäävän meidän kanssamme, toteaa tiimin omistaja Marc van den Straten.
Tiimipäällikkö Michael Bartholemy on hänkin luonnollisesti enemmän kuin tyytyväinen Rabatin tekemään päätökseen.
– Tiedän, että hänellä oli tarjouksia MotoGP-luokasta. Hän teki kuitenkin päätöksensä pysyä tiimissämme sen sijaan, että olisi jäänyt odottelemaan. Sekin kertoo, kuinka sitoutunut Tito on nykyiseen työhönsä. Nyt hän voi keskittyä täysillä tämän kauden päätaavoitteeseensa, eli voittamaan itselleen ja tiimilleen ensimmäisen maailmanmestaruuden.
Rabatilla on saumat
tehdä Moto2-historiaa
Rabat johtaa MM-sarjaa kauden puolivälissä, eli yhdeksän osakilpailun jälkeen 19 pisteellä Kallioon. Suomalainen on pitänyt espanjalaiskollegansa takanaan kahdessa edellisessä osakilpailussa.
Kalliolla on tältä kaudelta plakkarissaan kaksi voittoa. Rabatilla on koossa neljä ykkössijaa.
– Olen monestakin syystä tyytyväinen siihen, että jatkan Marc VDS:ssä 2015. Päällimmäisenä on se, että tiimi on kanssani yhtä sitoutunut ajamaan voitoista. Ympärilläni on päteviä ihmisiä, jotka takaavat, että minulla on kaikki tarvittava voittoihin. Miksi lähtisin muualle?, kysyy Rabat.
Rabat tekisi mestarina historiaa myös siinä, että yksikään muu Moto2:n MM-kultamitalisti ei ole jatkanut seuraavalla kaudella samassa luokassa.
Vuonna 2010 varttilitraiset korvanneen Moto2:n mestaruudet ovat tähän mennessä saavuttaneet Toni Elias, Stefan Bradl, Marc Marquez ja Pol Espargaro.
– Kukaan ei ole tosiaankaan puolustanut Moto2-luokan mestaruutta seuraavalla kaudella. Toivon, että minusta tulee ensimmäinen, huikkaa Rabat.
Kallio MotoGP-luokkaan?
Marc VDS:llä on ollut ensi kaudeksi virityksiä myös MotoGP-luokkaan, mutta sillä rintamalla on ollut viime aikoina hiljaista.
Jos Marc VDS kuitenkin ensi kaudella kuninkuusluokassa nähdään, niin kyseistä pyörää ei siis ainakaan Rabat aja.
Eli, kuskaako sitä mahdollisesti Kallio? Kukaties, mutta nämä villit visiot ja spekulaatiot ovat vielä ennenaikaisia.
Kallio ei ole koskaan tyrmännyt mahdollista paluuta MotoGP-luokkaan, päinvastoin. Tosin hän on aina alleviivannut sitä, että pyörän pitää olla riittävän kilpailukykyinen.
Bartholemy on ehtinyt antaa ymmärtää, että he neuvottelevat ehdottomasti Kallion kanssa kaudesta 2015. Kalliolla on meneillään jo neljäs vuosi nykyisessä tiimissään.
Marquez ja Rins ovat
tyrkyllä Rabatin rinnalle
Mutta jääkö Kalliolle Rabatin ratkaisun jälkeen enää tilaa Marc VDS:n Moto2-tiimiin?
Ajo Motorsportin riveissä Moto3-luokan MM-sarjaa johtava australialaiskuljettaja Jack Miller löytää itsensä ensi kaudella joko Sito Ponsin johtamasta Moto2-tiimistä tai Lucio Cecchinellon päälliköimästä Hondan MotoGP-luokan LCR-tiimistä.
Miller ei ole menossa kovasta kohusta huolimatta Marc VDS:ään, mutta Moto3:sta sinne on silti viimeisten tietojen mukaan tunkua. Tapetilla on Rabatin hyvän ystävän Marc Marquezin pikkuveli Alex ja mahdollisesti myös tämän nykyinen Honda-tiimikaveri Alex Rins.
Marc VDS antoi tällä viikolla kenkää Moto3-luokan belgialaiskuljettaja Livio Loille, joka on sittemmin saanut sosiaalisessa mediassa sympatit puoelleen muiden muassa MotoGP-luokan kuljettajien Cal Crutchlowin ja Nicky Haydenin taholta.
On mahdollista, että Marc VDS luopuu ensi kaudella kiintiöstään Moto3:ssa saaden silloin sarjaa hallinnoivalta Dornalta poikkeuksellisesti kolme paikkaa Moto2-luokkaan.
Kalliolla ei ole kuitenkaan mitään huolta huomisesta, sillä töitä ja hyviä sellaisia piisaa taatusti jatkossakin.
Yli 200 GP:n kokemuksella kovaa tulosta tekevän valkeakoskelaisen CV on kunnossa ja se saattaa hyvinkin saada kirkkaan kruunun maailmanmestaruuden muodossa.
Siitä ehdottomasti lähdetään.