– Pidän radasta, mutta siellä pitää tosiaankin varautua kaikkeen mahdolliseen erityisesti sään osalta. Le Mansissa ei koskaan tiedä, millaiseksi keli muuttuu miltei hetkessä. Sade ei ole suinkaan epätavallinen vieras Le Mansissa. Toisaalta taas viime vuonna lämpötila kohosi merkittävästi kisapäivänä ja olin pulassa eturenkaan pidon kanssa, kertaa tuolloin neljänneksi Yamahan Jorge Lorenzon ja Valentino Rossin, sekä Ducatin Andrea Dovizioson takana päätynyt Marquez.
Marquezilla on toki myös paljon hyviä muistoja Le Mansista, josta hänellä on plakkarissaan kolme peräkkäistä paalupaikkaa ja voitto kaudelta 2014.
Ne eivät kuitenkaan paljoa tulevana viikonvaihteena paina, kun monien mahdollisten muuttujien joukkoon ynnätään myös uusi rengasvalmistaja Michelin.
Ranskan GP:n perinteikkäänä näyttämönä toimivalla, vain 4185 metrin mittaisella mikkiriihi-radalla kaikki on mahdollista uusien renkaiden osalta, kun muistetaan edelleen, että 14 kaarteesta valtaosa eli yhdeksän taittaa oikealle.
– Le Mans on luonteeltaan niin sanottu stop and go-rata monine hitaine kaarteineen, joissa ratkaisevaa on pyörän käyttäytyminen jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Austinin vastaavissa hitaissa mutkissa pyörämme kiihtyvyys oli jopa paljonkin odotettua parempi, mutta katsotaan nyt, kohtaammeko tältä osin isomman haasteen Le Mansissa, tuumii Marquez.
Marquez johtaa sarjaa 17 pisteen erolla Lorenzoon, jota viimeksi Jerezin kisaa mestarillisesti dominoinut Rossi hiillostaa seitsemän pinnan päässä. Marquezin tallikaveri Dani Pedrosa on neljäntenä 18 pistettä Rossista.
Michelinin renkaat ovat tuottaneet Pedrosalle tuntuvasti enemmän tuskaa kuin Marquezille. Se painaa miehen mieltä myös Ranskaan tultaessa.
– Nautin kilpailemisesta Bugatti-radalla, mutta nyt tosiaankin nuo renkaat aiheuttavat ylimääräistä päänvaivaa. En ole pystynyt painamaan edellisissä kisoissa täydellä kaasulla suorilla, koska takarengas on käyttäytynyt niin rauhattomasti. Katsotaan nyt, miten Michelinin rengas toimii Ranskassa, mutta eihän Le Mans ole lukeutunut pidoltaan koskaan niihin superhyviin ratoihin, pyörittelee Le Mansista viimeksi vuonna 2013 voittajana poistunut Pedrosa.