Eri kypärämallien meluisuudesssa on suuria eroja. Mutta kuinka suuri merkitys sillä lopulta on?
”Olen ostamassa uutta kypärää. Mikä malli olisi miellyttävän hiljainen käyttää ilman korvatulppia?”
Usein kuultu kysymys, joka käytännössä osoittaa vain sen, että kysymyksen esittäjän mielestä kuulon säilyttäminen ei ole kovinkaan tärkeää. Kypärän tärkein tehtävä on suojata motoristin päätä onnettomuustilanteessa, ja sen ominaisuuden arviointi on ostotilanteessa pelkästään kypärää hypistelemällä melko mahdoton tehtävä. Lisäksi kypärää hankittaessa tulee kiinnittää huomiota istuvuuteen, joka muodostuu sitä tärkeämmäksi ominaisuudeksi mitä pidempiä matkoja ajetaan. Sen jälkeen tulevat muut ominaisuudet, kuten visiiri, tuuletus, leukahihnan lukitustapa ja esimerkiksi sisäverhoilun irrotusmahdollisuus pesua varten ja kypäräpuhelimen asennusmahdollisuus. Ja sitten meluisuus.
Pelkkä desibelilukemiin tuijottaminen ei meluasioissa riitä, sillä yhtä olennaista on altistusajan pituus. Yksinkertaistettuna melutaso kerrotaan melussa vietetyllä ajalla, ja mitä suurempi tulos saadaan, sitä todennäköisempää on kuulovaurion syntyminen. Moottoripyörälläkin voi siis ajaa aivan lyhyimpiä matkoja ilman pelkoa kuulovauriosta, mutta vähänkään pidemmillä matkoilla ja useammin ajavalle korvatulpat on ehdoton varuste. Muihin aisteihin nähden kuulossa on poikkeuksellista se, että liian kovaa äänialtistusta ei tunne korvassa. Puutteellisen kuulonsuojauksen huomaa vasta sitten kun kuulovaurion ensimmäiset merkit alkavat tuntua. Se ensimmäinen merkki yleensä on, että puheesta on vaikea saada selvää jos taustalla on muuta melua.
”Turha hankkia korvatulppia, sillä kuuloni on jo vaurioitunut”. Väärin, sillä aina kannattaa suojata se kuulo joka vielä on jäljellä. Kuulo ei korjaannu, mutta korvatulppia käyttämällä kuulon heikkeneminen voidaan pysäyttää.
Markkinoiden hiljaisimmat kypärät tuottavat noin 85 desibelin melun satasen vauhdissa, ja vauhdin lisääntyessä melu kasvaa siitä selvästi. Myös moottoripyörän tyyppi sekä tuulilasin ja katteiden muoto vaikuttavat kypärän sisään tulevan melun määrään. Turvallinen altistusaika 80 desibelin melussa on maksimissaan kahdeksan tuntia, mutta 90 desibelin melussa enää 48 minuuttia. Jos hieman yksinkertaistetaan, niin markkinoiden hiljaisimmalla kypärällä voit ajaa maksimissaan tunnin ilman korvatulppia. Kypärän ollessa uusi. Ja korkeintaan satasen vauhtia. Ja edellyttäen, että pyöräsi muodot eivät aiheuta keskimääräistä suurempaa melua kypärän sisään. Melko tiukkoja ehtoja siis. Vauhdin kasvaessa ja kypärän melunvaimennusominaisuuksien heikentyessä turvallinen käyttöaika lyhenee helposti 10-15 minuuttiin.
Halvin tapa suojata kuuloa on hankkia Biltemasta tai Motonetista edullisimmillaan noin 30 sentin hintaan kertakäyttöiset korvatulpat. Seuraava ja hieman kalliimpi vaihtoehto on asetinkahvalliset korvatulpat, joita myydään samoissa liikkeissä kuin kertakäyttötulppiakin. Joillekin ne sopivat, mutta ei kaikkien korviin.
Parasta tasoa kuulon suojauksessa edustaa yksilöllisesti valetut silikoniset kuulonsuojaimet. Noin 250 euron hinta saattaa tuntua korkealta, mutta niitä suositellaan uusittavaksi vain viiden vuoden välein, ja myös tuotetakuu kattaa saman ajan. Kuinka monta euroa kuluisi kertakäyttötulppiin samana aikana? Ero ei välttämättä olekaan kovin suuri. Kävimme teettämässä moottoripyöräilykäyttöön tarkoitetut Elacin RC Minigrip Next Generation -kuulonsuojaimet, sillä lähes päivittäisessä moottoripyöräilyssä yksilöllisesti valetuille suojaimille ei käytännössä ole vaihtoehtoa. Varsinkaan jos arvostaa kuulon säilymistä, mukavuutta ja helppokäyttöisyyttä.
Lue lisää yksilöllisistä kuulonsuojaimista Biken numerosta 8/2021. Miten ne hankitaan, kuinka pitkä on toimitusaika ja mukana myös käyttökokemuksia pidempiaikaisesta käytöstä.
Lisää painavaa asiaa kypärien laadusta: