MotoGP-luokan ensimmäiset vapaat harjoitukset ajettiin Motegin radalla Suomen aikaa aikaisin perjantaina aamupäivällä.
Mika Kallion treenejä haittasi kaatuminen, joka vei kallista aikaa. Pramac Racing -kuljettaja ei onneksi loukkaantunut tilanteessa.
Kallion paras aika kirjattiin lukemin 1.51,643, ja hän sijoittui 17:nneksi. Tallikaveri Niccolo Canepa jäi jälleen hänen taakseen. Eroa perjantain ykköseen Valentino Rossiin kertyi 3,098 sekuntia.
Casey Stoner oli toinen ja Jorge Lorenzo kolmas.
Aika-ajot käydään Suomen aikaa lauantai-aamuna kello 8.05.
Pos. Num. Rider Motorcycle Lap time Km/h Gap
1 46 Valentino ROSSI, Yamaha 1’48.545 / 286.472
2 27 Casey STONER, Ducati 1’48.601 / 284.885 / 0.056
3 99 Jorge LORENZO, Yamaha 1’48.965 / 294.117 / 0.420
4 7 Chris VERMEULEN, Suzuki 1’49.382 / 291.813 / 0.837
5 5 Colin EDWARDS, Yamaha 1’49.697 / 289.466 / 1.152
6 65 Loris CAPIROSSI, Suzuki 1’49.980 / 288.615 / 1.435
7 4 Andrea DOVIZIOSO, Honda 1’50.030 / 278.350 / 1.485
8 33 Marco MELANDRI, Kawasaki 1’50.123 / 287.769 / 1.578
9 24 Toni ELIAS, Honda 1’50.209 / 293.000 / 1.664
10 52 James TOSELAND, Yamaha 1’50.342 / 289.621 / 1.797
11 3 Dani PEDROSA, Honda 1’50.391 / 283.315 / 1.846
12 69 Nicky HAYDEN, Ducati 1’50.393 / 287.081 / 1.848
13 72 Yuki TAKAHASHI, Honda 1’50.404 / 286.548 /1.859
14 59 Sete GIBERNAU, Ducati 1’50.538 / 284.510 / 1.993
15 15 Alex DE ANGELIS, Honda 1’50.601 / 282.648 / 2.056
16 14 Randy DE PUNIET, Honda 1’50.669/ 285.487 / 2.124
17 36 Mika KALLIO, Ducati 1’51.643 / 290.010 / 3.098
18 88 Niccolo CANEPA, Ducati 1’51.929 / 273.141 / 3.384
MotoGP-luokan tulokaskuljettaja Mika Kallio matkusti alkuviikolla Japaniin ja on valmistautunut huolellisesti uransa toiseen kuninkuusluokan MM-osakilpailuun, joka ajetaan viikonvaihteessa Motegin radalla. Kallion kilpailu alkaa sunnuntaiaamuna klo 9.00 Suomen aikaa.
Kallio lähtee Japanin kisaan allaan kahdeksas sija kaksi viikkoa sitten ajetusta Qatarin kauden avauksesta. Valkeakoskelainen oli viime vuonna Motegissa 250-kuutioisten kilpailussa viides, mutta hänellä on paljon komeampiakin muistoja japanilaisradalta.
– Tämä Motegin rata on tarjonnut hienoja muistoja urallani. Voitin 250-kuutioisissa vuonna 2007 ja lisäksi piikkiluokassa vuosina 2005 ja 2006, Kallio kertasi.
– Pienempien luokkien menestystä ei todellakaan ole helppo lähteä toteuttamaan MotoGP-luokassa, mutta yritän jälleen sijoittua mahdollisimman korkealle. Lähtökohdat ovat ainakin hyvät, kun tämä kisa on voitettu jo monta kertaa Ducatin pyörillä.
– Japanin MM-osakilpailu on perinteisesti ajettu syksyllä, jolloin keli on usein ollut varsin kesäinen. Torstaina täällä oli auringossa reilut 20 astetta, mutta nyt sääennusteet lupailevat sadetta lauantaille ja sunnuntaille. Kovin paljon en ole Ducatilla ajanut sadekelillä, mutta Jerezin testeissä tuntuma pyörään oli hyvä myös sadekelin renkailla, kuvaili Pramac Racing -tallin punavalkoisissa väreissä ajava Kallio.
Teksti: Jarno Saari
Ducatin teknisen johtajan Filippo Preziosin mukaan Casey Stonerin Qatarin kisan menestys on uuden hiilikuituisen rungon ansiota.
Kuten saimme nähdä, niin edes Valentino Rossi ei pysynyt Stonerin tahdissa Qatarin aloituskisassa. Nyt Motegin aamuisten harjoitusten jälkeen Rossi näyttäisi löytäneen vauhtiaan takaisin.
Preziosin mukaan Casey sai viime kauden pyörällä taistella pitääkseen vauhdin yllä, sillä kuten edelleen Mikan pyörästä voidaan nähdä, Ducati ravistaa todella voimakkaasti mutkista lähdettäessä. Uusi hiilikuiturunko on toistaiseksi vasta tehdaskuljettajien Stonerin ja Haydenin kilpureissa. Ja ei Ducatia aivan eleettömäksi voi vieläkään väittää, ja Haydenilla näyttää olevan suuria vaikeuksia pyörän kanssa.
Preziosin mukaan Stonerin GP9:n uuden rungon ansiosta Ducati ei ole ainoastaan nopeampi mutkissa, vaan myös vakaampi suorilla ja rauhallisempi mutkien ulostuloissa. Mikan ansioksi on laskettava, että ilman tätä tehdaskuljettajien etuakin hän oli Qatarin toiseksi nopein kuljettaja, kun tuloksia katsotaan huippunopeuden näkökulmasta.
Dani Pedrosa kellotti Qatarin GP:n aika-ajoissa radan uudeksi huippunopeusennätykseksi 338,6 km/h. Mika paiskasi Ducatinsa kulkemaan huimat 338 km/h, kun Stoner ennätti kulkuun 337,2 km/h. Valentino Rossi sai tyytyä ”vain” 334,3 km/h tulokseen.
Max Biaggin vanha ennätys 334,4 km/h vuodelta 2004 lyötiin siis reilusti. Mielenkiintoiseksi asian tekee, se että MotoGP-luokan pyörien kuutiotilavuutta pienettiin 990:stä 800:taan juurikin siksi, että pyörien vauhteja saataisiin alhaisemmaksi. Tekniikka kehittyy…