KTM:n testikuljettaja Mika Kallio toi tällä viikolla MotoGP-pyöränsä Suomeen. Tänään tuo itävaltalaistallin oranssinen voimanpesä laskettiin ensimmäisenä moottoripyöränä radalle, jolla Suomi tulee isännöimään MotoGP-sarjan osakilpailuja vuodesta 2020 lähtien.
– Hyvinhän tämä tähän maisemaan istuu, Kallio naurahtaa.
Mies katselee hyvillä mielin KymiRingin 4,6 kilometrin pituista rataa.
– Pidän tästä radasta kovasti, koska se on suunniteltu niin, että on paljon luonnon katsomoa ja näyttää, että monesta paikkaa näkee suurimman osan rataa, joten tämä on hyvin katsojaystävällinen.
– Kuskin näkökulmasta taas rata tuntuu suhteellisen haastavalta. Ei ole paljon paikkoja, joissa levätä, oikeastaan ainoastaan pääsuora. Mutkia on paljon suhteessa radan pituuteen. Kuitenkin keskituntinopeudet tulevat olemaan melko korkeita. Mielenkiintoista päästä ajamaan täällä!
Kun Suomi isännöi ensimmäisen kerran lähes 40 vuoteen ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailua, on kotiyleisölle luonnollisesti tärkeää päästä kannustamaan omia kuskeja. Kallio ajaa tänä vuonna viisi tai kuusi villinkortin osakilpailua KTM:n puikoissa, mutta jatkossa hän toivoo pääsevänsä yhä useammin tositoimiin ja luonnollisesti asettumaan viivalle kahden vuoden päästä koittavassa Suomen osakilpailussa.
KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjola ja Mika Kallio tänään lauantaina KymiRingin radalla. Kuva: Jari Heikkilä
– Totta kai kilpaileminen kotiyleisön edessä on jokaisen unelma. Kun minun ura alkoi GP-sarjassa vuonna 2001, niin silloin ei ollut edes ajatuksissakaan, että Suomessa voitaisiin oman urani aikana järjestää MotoGP-osakilpailu. Ehdottomasti se on tavoitteena, että pystytään olemaan viivalla kotikilpailussa. Suomen GP:n saaminen on ollut monen mutkan takana, joten kun tällainen GP-sirkus Suomeen rantautuu, niin se tulee olemaan hieno virstanpylväs. Tämän eteen on varmasti tehty niin paljon töitä.
Kalliolla on edessään varsin kiireiset viikot, sillä ensi viikonlopuksi hän suuntaa vieraaksi Imatralle IRRC-sarjan osakilpailuun, jossa myös yleisöllä on mahdollisuus tutustua hänen MotoGP-pyöränsä. Kahden viikon kuluttua vuorossa on Sachsenringin osakilpailu, jossa suomalainen pääsee MM-pistejahtiin kolmannen kerran tällä kaudella.
– Sachsenring on minun suosikkiratani, joten siinä mielessä itsellä on sinne odotukset korkealla. Oma vauhti on ollut hyvällä tasolla, joten on realistista odottaa sieltä hyvää kyytiä. Edellisessä Barcelonan, osakilpailussa sattuneen kaatumisen aiheuttama kylkiluuvamma ei kuitenkaan edelleenkään ole parantunut kunnolla. Valmistautuminen on ollut sen takia vähän heikkoa, kun ei pysty yhtään urheilemaan, mutta ei voi kuin odottaa ja toivoa, että toipuminen lähtisi nopeasti parempaan suuntaan, toteaa Kallio, joka on ainoana KTM:n kuljettajana tällä kaudella noussut osakilpailuissa 10 parhaan kuljettajan joukkoon.