Ratatapahtumat ajetaan Qatarissa kolmatta kertaa iltavalaistuksessa. Avauskilpailun startti koittaa sunnuntaina klo 23.00 Suomen aikaa. Ensimmäiset harjoitukset ajetaan perjantaina illalla klo 22.30-23.30.
Viime kauden MotoGP-luokan vuoden tulokkaana palkittu Mika Kallio ajoi tuloksellisesti vaihtelevan kauden. Useita välähdyksiä tulokkaan kilpailukykyisestä vauhdista kyllä nähtiin, mutta tekninen epäonni ja muutama oma virhe pudottivat Pramac Racing Ducati -kuljettajan MM-sarjassa 15:nneksi.
– Kun kaikki palaset olivat kohdallaan, pystyin viime vuonna taistelemaan sijoista 5-8. Tällä kaudella ensimmäinen tavoitteeni on vakiinnuttaa paikkani niillä sijoilla joka kisassa. Päätavoite on löytää keinot kaventaa eroa kärkikuskeihin, jotka ajavat sijoilla 1-4, Mika Kallio toteaa.
– Kärkiryhmä on ollut kierrosta kohden reilun sekunnin nopeampia, ja sitä eroa minun täytyy saada pienemmäksi. Ensimmäinen tavoite olisi kaventaa eroa kierrosajoissa puoli sekuntia.
– Ajoin viime vuonna ensimmäisessä MotoGP-kisassani kahdeksanneksi. Tätä yritän nyt parantaa, kertoi pienemmissä luokissa menneinä vuosina kolme kertaa Qatarissa podiumille noussut Kallio.
Pramac Racing -tallin päällikkö Paolo Campinoti on tähdentänyt, että hänen molempien kuljettajiensa, Kallion ja espanjalaisen Aleix Espargaron kisakohtainen minimitavoite on kympin sakissa.
Yksi huomionarvoinen asia on, että Ducatin satelliittitalli Pramac Racingilla on sekä ikävuosilla että MotoGP-kokemuksella mitattuna kaikkein nuorin kuljettajakaksikko.
Kallio omaa nyt yhden kauden kokemuksen huippukovasta MotoGP-luokasta, joten moni asia varmasti tulee olemaan helpompaa kuin tulokaskaudella.
Lisäksi kilpailukaluston puolella on tapahtunut kehitystä, kun tuoreen Desmosedici GP10-mallin on ennakoitu olevan kilpailukyvyltään entistä mallia nopeampi juuri kilpailuolosuhteissa.
– Ducatilla on tehty hyvää työtä uuden moottorin osalta. Viimevuotiseen verrattuna pyörä on helpompi ajettava ja käsiteltävä. Luottamukseni pyörään oli testikaudella parempi, mutta ei silti vielä sillä tasolla kuin se pitäisi olla. Töitä on vielä edessä, Kallio tiedostaa.
– Myös renkaiden kestävyydessä saatiin parannusta aikaiseksi. Alkukauden testeissä renkailla pystyi ajamaan tasaisenkovia kierrosaikoja vielä yli 20 ajetun kierroksen jälkeen. Kilpailukyvyn parantumista ei välttämättä huomaa yksittäisissä kierrosajoissa, mutta uskon, että kisapituudessa se tulee näkymään.
Faktoja Mika Kallion MM-uralta:
Tulokaskaudellaan valkeakoskelainen ajoi kahdeksan kertaa kymmenen nopeimman nippuun. Uran tähän mennessä paras kuninkuusluokan kisasijoitus, seitsemäs, irtosi San Marinosta.
Mika Kallio käynnistää järjestyksessään yhdeksännen kautensa MM-tasolla. Alla on yhteensä 131 GP-kilpailua, joista hän on ajanut 16 MotoGP-luokassa, 33 kisaa 250-kuutioisissa ja 82 piikkiluokassa.
Kallio on saavuttanut piikkiluokasta kaksi MM-hopeaa ja puolikkaista MM-pronssin. Hän on ajanut urallaan 12 MM-osakilpailuvoittoa ja 14 paalupaikkaa Podiumille Mika on kivunnut 33 kertaa.
MotoGP-sarjan kilpailukalenteri 2010:
11.04. Losail, Qatar
25.04. Motegi, Japani
02.05. Jerez, Espanja
23.05. Le Mans, Ranska
06.06. Mugello, Italia
20.06. Silverstone, Englanti
26.06. Assen, Hollanti
04.07. Barcelona, Espanja
18.07. Sachsenring, Saksa
25.07. Laguna Seca, USA
15.08. Brno, Tshekki
29.08. Indianapolis, USA
05.09. Misano, San Marino
19.09. Aragon, Espanja
10.10. Sepang, Malesia
17.10. Phillip Island, Australia
31.10. Estoril, Portugali
07.11. Valencia, Espanja